Abstract
I dette case studiet har jeg gjennom feltobservasjoner og intervjuer studert hvilken kunnskap og erfaringer en gruppe Operative ledere i ambulansetjenesten oppnår ute på oppdrag, og hvordan de deler den erfaringen. Målet har vært å avdekke behov og krav til erfaringsoverføring som eventuelt måtte ligge til grunn for finne ut av om digitale verktøy kan støtte opp om dette arbeidet. Mine funn antyder at med grunnlag i dagens arbeidssituasjon har behov for en mer rollestyrt deling, søkbar taksonomi, samt mer detaljerte og innholdsrike erfaringsnotater som fanger opp mer enn bare hva som har blitt gjort, men også hvorfor tiltak ble utført. Samtidig er det en utfordring å gjengi et oppdrag skriftlig på en slik måte at mottaker har nok kontekstuell kunnskap til å danne et riktig bilde av hendelsen. Mye kunnskap som er vanskeligere å uttrykke går samtidig tapt i denne konverteringsprosessen. Derfor kan tilskudd av bilder, lyd, video og interaktivt kartverk bidra til økt kontekstforståelse og erfaringsoverføring hos mottaker. Men ikke all erfaring er mulig å dele eksplisitt; den tause kunnskapen som er dypt knyttet til hvert individs handlinger vil i dette caset best overføres gjennom egne opplevelser. Mitt faglige ståsted er forankret i Computer supported cooperative work (CSCW). Dagens vaktloggsystem har fellestrekk med et typisk CSCW-system, og kan ut ifra de behov og krav som ligger til grunn brukes til å støtte opp om erfaringsoverføring som et Knowledge Management System mellom de Operative lederne i ambulansetjenesten.