Hide metadata

dc.date.accessioned2017-09-24T10:42:09Z
dc.date.available2017-09-24T10:42:09Z
dc.date.created2017-09-14T15:11:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationEnli, Gunn Syvertsen, Trine . 25 år med kommersiell allmennkringkasting TV 2s historie gjennom redaktørblikket. Norsk Medietidsskrift. 2017, 24(3)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58498
dc.description.abstractTV 2 feirer 25-årsjubileum i 2017. Da Kong Harald og Dronning Sonja innledet åpningsshowet fra Grieghallen 5. september 1992, ble døren slått opp for en særegen blanding av norsk allmennkringkasting og amerikansk kommersiell massekultur. TV 2 plasserte seg som en hybridkanal mellom tradisjonsrike NRK og kommersielle TV3 og TVNorge. TV 2 var nyskapende og annerledes – som merkevare, programprodusent og samfunnsaktør – men har etter 25 år blitt en del av det etablerte Norge. Artikkelen diskuterer grunntrekk i TV 2s historie og profil basert på intervjuer med de fem sjefredaktørene – fem menn som hver på sin måte har preget norsk offentlighet og fjernsynskultur.en_US
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.title25 år med kommersiell allmennkringkasting TV 2s historie gjennom redaktørblikketen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorEnli, Gunn
dc.creator.authorSyvertsen, Trine
cristin.unitcode185,14,9,0
cristin.unitnameInstitutt for medier og kommunikasjon
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1493857
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk Medietidsskrift&rft.volume=24&rft.spage=&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleNorsk Medietidsskrift
dc.identifier.volume24
dc.identifier.issue3
dc.identifier.pagecount17
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/ISSN.0508-9535-2017-03-02
dc.identifier.urnURN:NBN:no-61215
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0804-8452
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58498/2/25_aar_med_kommersiell_allmennkringkasting%25281%2529.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International