Hide metadata

dc.contributor.authorNilsen, Kristine Andora
dc.date.accessioned2017-09-07T22:29:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNilsen, Kristine Andora. ”Det er kanskje ikke sånne ord vi bruker her på skolen, da”. Nasjonal prøve i lesing i et andrespråksperspektiv.. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58012
dc.description.abstractDet overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut i hvilken grad tekstene i nasjonale prøver er forståelige for andrespråkselever på mellomtrinnet, og hvilke forhold som gjør tekstene mer eller mindre tilgjengelige for denne elevgruppen. Utvalget i undersøkelsen er 14 elever fra to barneskoler i Oslo: Syv elever med norsk som andrespråk, og syv elever med norsk som førstespråk. Undersøkelsen tar utgangspunkt i to av fem tekster i nasjonal prøve i lesing 2016: en skjønnlitterær tekst, Hvalens sjel samt en fagtekst, Harry Potter på norsk. Oppgaven undersøker hva både første- og andrespråkselever vurderer som vanskelig i tekstene, men har som hovedmål å finne ut hva som gjør tekstene mer eller mindre tilgjengelig for de andrespråklige elevene. Forskning viser at lesing på andrespråket byr på ulike utfordringer, og det er flere forhold som virker inn på elevenes leseforståelse. Resultatene fra nasjonale prøver viser det samme år etter år: det er store forskjeller mellom elever med norsk som førstespråk og elever med norsk som andrespråk, og den største forskjellen finnes i lesing. Dette bekreftes også i min undersøkelse, som viser at de andrespråklige elevene møter på utfordringer i alt fra ordforståelse og forkunnskaper, til tematiske mønstre. Resultatene fra PAS (Prøveadministrasjonssystemet) viser dessuten at de andrespråklige elevene har større utfordringer rundt det å reflektere over teksten som en helhet, noe elevene må få til for å klare leseaspekt 3 i nasjonale prøver i lesing. Undersøkelsen viser at sentrale utfordringer for de andrespråklige elevene i Hvalens sjel er ordforrådet, mens det i teksten Harry Potter på norsk først og fremst er manglende forkunnskaper som skaper vansker. Alle de andrespråklige elevene endte i høst i forskjellige ender av nivå 2 i lesing, noe som tyder på at de tre resterende tekstene i prøven var enklere for disse elevene. Slikt sett gir ikke denne undersøkelsen grunnlag for å svare på vanskegraden i tekstene i nasjonal prøve, men tar heller utgangspunkt i de to mest utfordrende tekstene. Konklusjonen blir derfor at tekstene i nasjonal prøve i lesing generelt er forståelige for elevene, men at det er tekster som Hvalens sjel og Harry Potter på norsk som fører til at ikke flere andrespråklige elever når opp til nivå 3 i nasjonal prøve i lesing. Dette er trolig ikke grunnet de andrespråklige elevenes evner, men disse tekstenes utilgjengelighet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title”Det er kanskje ikke sånne ord vi bruker her på skolen, da”. Nasjonal prøve i lesing i et andrespråksperspektiv.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:29:32Z
dc.creator.authorNilsen, Kristine Andora
dc.date.embargoenddate3017-06-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60739
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58012/1/masteroppgave-Kristine-Andora-Nilsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata