Abstract
Temaet for masteroppgaven min er tyske film-adaptasjoner av Henrik Ibsens verk. Tyskland har gått gjennom ulike politiske faser i det 20. århundre, og hver av disse satte sitt preg både på den tyske kulturen og det tyske samfunnet. Tysk film har alltid spilt en stor rolle for politiske og samfunnsmessige forandringer, men samtidig ble den også påvirket av moderne politiske hendelser. Dette er mitt forsøk på å observere disse prosessene. Derfor fokuserer jeg på tre viktige tema: kjønnsroller, livsløgn og hvordan et subjekts selverkjennelse blir påvirket i gitte situasjoner. Det tyske samfunnet har alltid hatt stor interesse for Henrik Ibsens verk. Det er skrevet mye om tyske teateradaptasjoner av Henrik Ibsens verk, men mangel på skriftlige arbeid om tyske film-adaptasjoner vekket min interesse for temaet. Jeg har valgt tre stykker: Peer Gynt, Vildanden og Et Dukkehjem, og har funnet fire film-adaptasjoner som dekker ulike politiske perioder i Tyskland. Ved å analysere dem vil jeg vise frem et tydelig bilde på samfunnsmessige utfordringer som har funnet sted i Tyskland i det 20. århundret. Oppgaven min har hjulpet meg å forstå hvordan politiske hendelser påvirker samfunnet til og med på det familie-nivå, hvordan blir kjønnsrollene modifisert ifølge forskjellige regimer og hvordan kan verdensanskuelsen bli korrigert av de kunstverk som film er.
The topic of my thesis is German film adaptations of Henrik Ibsen’s works. Germany has gone through different political stages in the 20th century, and each of them left its mark both on the German culture and the German community. German film has always played a major role in political and social changes. Although, at the same time, it was also influenced by contemporary political events. This is my attempt to observe these processes. Therefore, I focus on three key themes; such as gender roles, self-delusion, and how a subject’s self-awareness is affected in certain situations. German society has always had a great interest towards Henrik Ibsen. There is plenty of written material about the German theater adaptations of his works. However, the lack of written works about German film adaptations caused my interest in this topic. I have chosen three plays by Ibsen: Peer Gynt, The Wild Duck and A Doll's House, and have found four film adaptations of those works covering different political periods in Germany. By analyzing them, I will paint a clear picture of the societal challenges that took place in Germany in the 20th century. My work helped me to understand how political events are affecting society even at the family level, how gender roles are modified according to different regimes, and how a world view can be corrected by the artwork of film.