Abstract
Background: The potential of mobile health technology is increasing with the development of smartphones. Realizing the potential for specific user groups is something that has not been the focus of either research or development. The specific user group for this thesis is young male athletes, and it will explore the process of designing a health application for them. Objective: Through a design process with the participants, the thesis explore how the participants experience their bodies in the context of design and use of health applications. Methodology: Participatory Design is the methodological framework for this thesis, which motivated the inclusion of five young athletes between the age of twenty to twenty-three. The methods chosen constitutes a Participatory Design approach, consisting of a scoping interview, semi- structured interviews, two workshops, and prototyping. Theory: The theoretical framework for the study consists of two concepts and an analytical tool. The concepts are Self-Quantification and lifeworld. The analytical tool is Activity Theory. Together with the methodological framework, it formed a research design that guided the process. Results: The results from the study indicate that the participants experience their bodies in the tension between the theoretical concepts of Self-Quantification and lifeworld. The results are useful to see how the participants express themselves and their everyday lives through the design process. Conclusion: The implemented research design shows that rich data about the participant ́s lifeworld can be used to explore how they experience their bodies through health applications. Also, how the participants expressed their experience through the participatory design process is a contribution to the research field.
Bakgrunn: Potensialet til mobil helseteknologi øker med utviklingen av smarttelefoner, men dens potensial for spesifikke brukergrupper er noe som ikke har blitt realisert verken gjennom utvikling eller forskning. Den spesifikke brukergruppen for denne oppgaven er unge mannlige idrettsutøvere, der det forskes gjennom en designprosess for å lage en helseapplikasjon for dem. Oppgave: Gjennom en deltakende designprosess, forske på hvordan deltakerne opplever kroppen i konteksten av design og bruk av en helseapplikasjon. Metodologi: Deltakende design er det metodologiske rammeverket for denne oppgaven, som motiverte inkluderingen av fem unge idrettsutøvere mellom 20 og 23 år. Metodene brukt er: kartleggende intervju, semistrukturerert intervju, to verksteder og prototyping. Teori: Det teoretiske rammeverket som ble brukt består av to konsepter og et analyseverktøy. Konseptene er selvkvantifisering (Self-Quantification) og livsverden (lifeworld). Aktivitetsteori (Activity Theory) ble brukt som analytisk verktøy. Resultater: Resultatene fra studiet indikerer at deltakerne opplever kroppen i en teoretisk spenning mellom konseptene selvkvantifisering og livsverden. Resultatene er nyttige for å se hvordan deltakerne uttrykker seg selv og sine liv gjennom en designprosess. Konklusjon: Fremgangsmåten for forskningen viser at omfattende data om deltagernes livsverden kan brukes til å utforske hvordan de opplever kroppen i bruk av helseapplikasjoner. Måten deltakerne utrykket seg gjennom designprosessen er et bidrag til bidrag til forskningsområdet.