Abstract
Avhandlingen undersøker i hvilken grad og på hvilke måter Gert Nygårdshaugs roman Mengele Zoo (1989) formidler et økokritisk budskap. Formålet med avhandlingen er å undersøke hvordan miljøproblematikk blir framstilt i en av Nygårdshaugs mest populære spenningsromaner. For å belyse den overordnede problemstillingen, analyserer jeg både romanens form og innhold. Siden et økokritisk forskningsperspektiv åpner opp for å kombinere ulike analysemetoder, har jeg valgt en sjangerteoretisk og en miljøetisk inngang. Jeg tar metodisk utgangspunkt i thrillersjangeren i første del av analysen. Den formale analysen støtter seg til Jerry Palmers thrillerforståelse hvor «helten» og «konspirasjonen» spiller en avgjørende rolle. I andre del av analysen undersøker jeg holdninger og verdier i romanen, spesielt slik de artikuleres av romanens hovedperson Mino. Diskusjonen knyttes her til dypøkologisk miljøfilosofi. Undersøkelsene viser at Mengele Zoo har flere thrillerkvaliteter ved seg og at det derfor ikke er urimelig å omtale romanen som en økothriller. Nettopp thrillerformen viser seg å påvirke romanens miljøappell. Thrillerhelten Mino forfekter flere verdisyn i boka, ikke minst økosentriske holdninger. Gjennom flere av Minos refleksjoner oppfyller romanen i stor grad Lawrence Buells kriterier for en økokritisk tekst. Samtidig fører Minos misantropiske holdninger og hevnlyst til at kritikken av det antroposentriske verdisynet bryter sammen. Romanens budskap framstår dermed som tvetydig og mindre økokritisk enn først antatt.