dc.description.abstract | Bakgrunn: Helsepolitisk er hjemmesykepleien og andre tjenester i hjemmet satsingsområder for å motvirke eldrebølgen. Gjennom samhandlingsreformen har ansvaret for pasienter blitt overført til kommunene og dermed legges mye av ansvaret på hjemmesykepleien. Hvordan hjemmesykepleien arbeider i praksis er i liten grad dokumentert i forskning. Problemstillingen for oppgaven er: Hvilke former for arbeid må gjøres for at brukerne skal oppleve god kvalitet? Jeg utforsker arbeid som utføres i hjemmesykepleien i en norsk kommune og hvilke kvalitetskriterier som kan stilles til dette arbeidet. Målet er å danne grunnlaget for en designprosess som tar sikte på å utvikle et informasjonssystem som kan støtte hjemmesykepleien i deres arbeid og opprettholde høy kvalitet i tjenestene og i samarbeidet mellom hjemmesykepleien, brukerne og de pårørende. Metode: Auto-etnografi, en form for deltagende observasjon der jeg går inn og observerer og samtaler med personer i hjemmesykepleien. Dette har jeg gjort i fire iterasjoner der jeg har brukt 3 ulike metoder: 1: Deltagende observasjon uten språk, hvor jeg observerer og intervjuer i Nederland, hvor jeg ikke kan språket. 2: Deltagende observasjon med språk, hvor jeg fotfølger og samtaler med hjemmesykepleiere i en norsk kommune, og 3: Aktiv reflekterende deltagelse i den samme kommunen, men nå som pleieassistent, altså ”go native”. Resultat: Seks ulike hovedformer for arbeid utført av hjemmesykepleien ble identifisert: 1) sykdomsarbeid, 2) hverdagsarbeid, 3) informasjonsarbeid, 4) relasjonsarbeid, 5) diskresjonsarbeid og 6) sammenføyningsarbeid. Alle disse formene for arbeid er deler av hjemmesykepleiens arbeidspraksis og kan knyttes til god kvalitet (på de ulike ferdighetsnivåene fra novise til ekspert), operasjonalisert i en sjekkliste for kvalitet i hjemmesykepleien. Konklusjon og veien videre: De ulike formene for arbeid kan knyttes til krav om god kvalitet i hjemmesykepleien. Når man skal lage et informasjonssystem for hjemmesykepleien for å understøtte god kvalitet i pleiernes arbeid, er det viktig at systemet blir helhetlig, og støtter både alle de seks hovedformene for arbeid, samspillet mellom disse og arbeid som utføres på ulike nivåer, fra novise til ekspert. | nob |