Abstract
Denne masteren er et eksempel på hvordan å designe en fysisk gjenstand for et individ med psykisk utviklingshemning, som bruker intrinsic motisvasjon igjennom dets fysiske design, for å gjøre kommunikasjon mellom brukeren og familien lettere. For å oppnå dette målet har jeg laget en fysisk prototype som svarer på brukerens konteksutelle behov, produsert igjennom en prosess som drar nytte av research through design og bruker sentrert design. Denne tesen er basert på et case-studie av ett individ og bruker et variert sett av kvalitative undersøkelsesteknikker for å forstå konteksten til brukeren. I tillegg har jeg dratt nytte av fielt-eksperiment metode for å undersøke de fysiske sidene ved designet, situert innenfor konteksten til brukeren. Tesen baserer seg på en gjennomgang av motivasjonsteori og hvordan å kombinere denne teorien med fysisk interaskjon for å designe for tilhørighet og kobling mellom mennesker i det fysiske objektet. Bidraget er derfor todelt: først igjennom designprosessen og tilnærmingen til bruker og prototypeutforming, og hvordan jeg dokumenterte en skiftende brukersentrert og research through design-strategisk prosess for å produsere et eksempel andre kan lære av når de designer innenfor de samme, eller lignende kontekster. Sekundært er den fysiske prototypen jeg lagde og hvordan jeg bruker motivasjonsteori med fysisk interaskjon for å lage et artefakt som kobler en bruker med kognitive og fysiske utfordringer til familien. Prototypen jeg lagde i dette prosjektet tar utgangspunkt i en lampe som muliggjør brukeren til å motta stemme-beskjeder fra familiemedlemmer. Den har en enkel form og fir tilbakemeldinger til brukeren ved å iterere mellom forskjellige fargede lys. Jeg har undersøkt brukerens fysiske, sosiale og kognitive kontekst i prosessen av å lage lampen, for å svare på både fysiske og sosiale utfordringer i brukeren og hennes kontekst. Prototypen er for øyeblikket i bruk i brukerens hjem.