Abstract
Denne oppgaven undersøker ungdommers kommunikasjonsmønstre på bildedelingstjenesten Instagram. Gjennom 15 kvalitative dybdeintervjuer har jeg forsøkt å svare på hvilke sosiale mekanismer som beskriver ungdommers delekultur på Instagram. For å kunne svare på problemstillingen har jeg undersøkt hva som kjennetegner ungdommenes interaksjoner på Instagram samt hvilken rolle relasjonene spiller for Instagramaktiviteten. Oppgavens empiriske funn viser at et ønske om tilhørighet og sosial aksept, og et behov for å representere selvet er motiver av stor betydning for ungdommenes kommunikasjon. I forbindelse med selvrepresentasjon har jeg vist at ungdommene forholder seg til ulike konvensjoner som styrer hva som skal inngå i representasjonen og hva som ikke skal. I tillegg har oppgaven belyst den avgjørende rollen publikummet har for ungdommene. Erving Goffman legger grunnlaget for oppgavens teoretiske rammeverk med sine teorier om selvet og sosiale interaksjoner.
This study examines youths’ patterns of communications on the photo sharing site Instagram. Through conducting 15 qualitative interwievs I have tried to answer which social mechanisms describes youths’ sharing culture on Instagram. To answer the research question I have studied the characteristics in the youths’ interactions on Instagram and whether their relations play a significant part. The empirical findings show that wanting to belong, and the need for social acceptance and self-representation are significant motives for communicating. In relation to self-representation I have showed that the youth react to different conventions which control what information they include in their representation. In addition the study has shown the important role the audience have. Erving Goffmans’ theories about the self and social interaction sets the base for the theoretical framework in this study.