Hide metadata

dc.contributor.authorJohansen, Line Kaasa
dc.date.accessioned2016-09-12T22:27:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJohansen, Line Kaasa. Veiledning om bruk av inhalasjonslegemidler, variasjon i apotekenes kundebehandling. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52501
dc.description.abstractBakgrunn: Det er kjent at rundt halvparten av de som bruker inhalasjonslegemidler mot astma eller KOLS har feil inhalasjonsteknikk. For å få god effekt av legemidlene som inhaleres, må virkestoffene komme frem til lungene, der de skal virke. For at virkestoffet skal nå lungene kreves det at man har en god inhalasjonsteknikk. Det er også kjent at mange har dårlig etterlevelse av sine forebyggende inhalasjonslegemidler. For at disse skal gi den ønskede effekten må de brukes regelmessig. Det er derfor viktig at pasientene som bruker disse legemidlene får opplæring i dette. Apotek i Norge har jevnlig kontakt med brukere av inhalasjonslegemidler. En viktig del av arbeidet til apotekpersonell er å gi god veiledning i riktig bruk av legemidler. God informasjon og veiledning i apotek vil kunne forebygge feilbruk og fremme riktig bruk av legemidler. Legemiddelmeldingen 2014-2015 omtalte muligheten for å innføre standardiserte veiledningstjenester i norske apotek. I Mars 2016 ble en slik tjeneste innført i apotekene. Dette gir mulighet for å benytte farmasøyters kompetanse bedre i apotek. Tjenesten vil kunne bidra til riktigere legemiddelbruk og som følge av dette en bedre symptomkontroll hos pasienter med astma eller KOLS. Mål: Formålet med denne studien var å kartlegge variasjonen i apotekenes håndtering av en henvendelse vedrørende manglende effekt av et inhalasjonslegemiddel. Studien ble gjort i forkant av at den standardiserte tjenesten Inhalasjonsveiledning ble implementert i norske apotek. Metode: Studien ble utført ved bruk av metoden «simulert pasient». 100 apotek i Oslo, Akershus og Buskerud ble besøkt av en simulert pasient som uttrykte at hun hadde begynt å bruke en inhalator for sin astma, men at hun ikke opplevde effekt av denne. I etterkant av hvert apotekbesøk fylte den simulerte pasienten ut strukturerte skjemaer hvor det ble registrert ulike detaljer ved hvordan apotekpersonalet hadde håndtert situasjonen og veiledet i forhold til bruk av inhalasjonslegemidler. Resultater: Studien viste at 74 % av apotekene som ble besøkt, kom inn på at dårlig inhalasjonsteknikk kunne være årsak til manglende effekt av legemidlet. Kun 18 % apotek ba den simulerte pasienten om å vise sin inhalasjonsteknikk, slik at de ansatte ut fra dette kunne korrigere og gi instrukser. Apotekene benyttet ulike metoder for veiledning. 32 apotek benyttet inhalator eller demo-inhalator som hjelpemiddel i veiledningen. Andre måter de ansatte veiledet på var å fortelle hvordan inhalatoren skal brukes uten å bruke hjelpemiddel, noen ansatte så på videodemonstrasjon i apoteket sammen med den simulerte pasienten, enkelte ansatte så på bruksanvisningen sammen med den simulerte pasienten og noen henviste den simulerte pasienten til å se på bruksanvisning eller videodemonstrasjon selv. 26 % apotek veiledet ikke i inhalasjonsteknikk. Det ble også sett at 50 % av apotekene gav opplæring om forskjellen på inhalator som brukes for forebyggende behandling av astma og inhalator som brukes for behandling av anfall. I tillegg gav 6 % av apotekene en delvis opplæring om forskjellen på disse legemidlene. 65 % av apotekene gav ingen informasjon om at det er viktig å bruke inhalatoren med forebyggende behandling hver eneste dag, mens 18 % apotek gav en forklaring på hvorfor dette er viktig. Konklusjon: Studien viser at det var stor variasjon i hvordan apotekene veiledet da de fikk en henvendelse om manglende effekt av et inhalasjonslegemiddel. Noen apotek gav en omfattende veiledning hvor de gikk nøye gjennom riktig bruk av inhalasjonslegemidlet, mens andre apotek ikke veiledet i inhalasjonsteknikk. Studien viser et forbedringspotensial i apotekenes veiledning av pasienter som bruker inhalasjonslegemidler for astma eller KOLS. Den nye veiledningstjenesten som ble implementert i norske apotek i mars 2016 vil kunne bidra til at apotek i Norge veileder brukere av inhalasjonslegemidler på en bedre måte.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleVeiledning om bruk av inhalasjonslegemidler, variasjon i apotekenes kundebehandlingnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-12T22:27:53Z
dc.creator.authorJohansen, Line Kaasa
dc.date.embargoenddate3016-06-06
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55908
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52501/8/2016-Line-k-Johansen-masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata