Abstract
Formålet med denne studien er todelt. Med utgangspunkt i elever og lærere ved en alternativ skole i en norsk by, fokuserer studien for det første, på hvordan norsk byungdom opplever naturen. For det andre er fokuset hvordan det å gå på en alternativ skole, som i utstrakt grad er praktisk basert i naturen, påvirker elevenes motivasjon for skole og læring. Hovedtemaene for studien er dermed miljøpsykologi og motivasjon. Målet med studien er å finne ut mer om hvilke erfaringer elevene og lærerne har med å bruke naturen som pedagogisk arena. Videre ønsker jeg å forstå hvordan eventuelt disse erfaringene kan bidra til å utvikle en rausere fellesskole, der færre elever vil behøve alternative tiltak for å fullføre den grunnleggende utdanningen, på en god måte. Designet på studien er kvalitativ, og det har blitt gjennomført individuelle, og fokusgruppeintervjuer med elever og lærere. Utvalget består av 13 elever og 4 lærere. Tilnærmingen er fenomenologisk og henter videre inspirasjon fra Grounded-theory tradisjonen. Hovedproblemstillingen for studien er som følger: Hvordan kan det å benytte seg av friluftslivets muligheter være med på å påvirke skolemotivasjonen for byungdom ved en alternativ skole? Denne hovedproblemstilling blir belyst ved to underproblemstillinger som dekker de to temaene for studien: 1: Hva slags naturopplevelser har elevene hatt, og hvordan opplever de seg selv og andre når de er i naturen? 2: På hvilke måter påvirker det å gå på en slik alternativ skole elevenes skolemotivasjon? Oppsummert i tre hovedpunkter viser studien at: 1. Elevene opplever et fravær av stressfaktorer når de er i naturen. 2. Naturopplevelser kan gi ulike sterke følelser av frihet. 3. Friluftslivets kvaliteter kan bidra til å tilfredstille grunnleggende psykologiske behov, og dermed øke den indre motivasjonen. Studien viser at naturen er et miljø elevene opplever som mindre stressende enn det urbane. Dette tyder på at de dermed kan slappe mer av og få nye krefter. Videre viser studien at elevene er mer motiverte for skole etter at de begynte ved den alternative skolen. Tilhørighet og en god relasjon til lærer synes å være viktige grunner til dette. Det å benytte seg av friluftsliv og natur i undervisningen synes å være hensiktsmessig for å tilfredstille grunnleggende psykologiske behov, ved at det er en god arena for å danne relasjoner. Dette kan være spesielt hensiktsmessig i situasjoner der lærer sliter med å utvikle en god relasjon til elev. Dermed synes det som at relasjonsbygging i naturen, som det foregår ved den aktuelle alternative skolen, kan være en god måte for å skape motivasjon for skole og læring hos elever.