• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Religions- og etikkdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Religions- og etikkdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religiøs erfaring: En kvalitativ undersøkelse av hvordan erfaringsdimensjonen ved religion kommer til uttrykk i lærebøkene på Vg3

Krusedokken, Linn
Master thesis
View/Open
Masteroppgave_LinnK.pdf (834.4Kb)
Year
2016
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-55451

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Religions- og etikkdidaktikk [49]
Abstract
Denne studien har hatt som hensikt å undersøke hvordan erfaringsdimensjonen ved religion kommer til uttrykk i lærebøkene på Vg3. Bakgrunnen for valget av dette temaet, er hovedsakelig på grunn av min egen interesse for det religionspsykologiske fagfeltet, mens ønsket om å bidra på det didaktiske fagfeltet, også har vært av betydning. For å belyse problemstillingen, har jeg gjennomført to kvalitative analyser. I den første analysen har jeg tatt utgangspunkt i Raymond F. Paloutzians (1996) redegjørelse for erfaringsdimensjonen, og utarbeidet seks operasjonelle kategorier som belyser ulike sider ved religiøs erfaring. De operasjonelle kategoriene ble brukt for å lokalisere hvor erfaringsdimensjonen uttrykkes i lærebøkene, i tillegg til å belyse hvilke aspekter ved religiøs erfaring som kommer til syne. Videre har jeg gjennomført en analyse av lærebøkenes bruk av ulike fremstillingsformer, for å innhente kunnskap om hvordan erfaringsdimensjonen kommer til uttrykk. Funnene peker på at erfaringsdimensjonen ved svært få anledninger kommer til uttrykk i lærebøkene, sett i sammenheng med lærebøkenes totale antall sider. Erfaringsdimensjonen uttrykkes ved flest anledninger i form av korte eller lengre deskripsjoner, uten videre forklaring eller utdyping. Ved de tilfellene der lærebøkene benytter en narrativ fremstillingsform, uttrykkes erfaringsdimensjonen mer levende og nær for leseren. De to gjennomførte analysene viser videre at lærebøkene innehar både begrensninger og muligheter i å skulle formidle religiøs erfaring. Disse begrensningene og mulighetene drøftes i lys av religionsdidaktiske og religionspsykologiske perspektiver.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy