Abstract
Denne studien har hatt som hensikt å undersøke hvordan erfaringsdimensjonen ved religion kommer til uttrykk i lærebøkene på Vg3. Bakgrunnen for valget av dette temaet, er hovedsakelig på grunn av min egen interesse for det religionspsykologiske fagfeltet, mens ønsket om å bidra på det didaktiske fagfeltet, også har vært av betydning. For å belyse problemstillingen, har jeg gjennomført to kvalitative analyser. I den første analysen har jeg tatt utgangspunkt i Raymond F. Paloutzians (1996) redegjørelse for erfaringsdimensjonen, og utarbeidet seks operasjonelle kategorier som belyser ulike sider ved religiøs erfaring. De operasjonelle kategoriene ble brukt for å lokalisere hvor erfaringsdimensjonen uttrykkes i lærebøkene, i tillegg til å belyse hvilke aspekter ved religiøs erfaring som kommer til syne. Videre har jeg gjennomført en analyse av lærebøkenes bruk av ulike fremstillingsformer, for å innhente kunnskap om hvordan erfaringsdimensjonen kommer til uttrykk. Funnene peker på at erfaringsdimensjonen ved svært få anledninger kommer til uttrykk i lærebøkene, sett i sammenheng med lærebøkenes totale antall sider. Erfaringsdimensjonen uttrykkes ved flest anledninger i form av korte eller lengre deskripsjoner, uten videre forklaring eller utdyping. Ved de tilfellene der lærebøkene benytter en narrativ fremstillingsform, uttrykkes erfaringsdimensjonen mer levende og nær for leseren. De to gjennomførte analysene viser videre at lærebøkene innehar både begrensninger og muligheter i å skulle formidle religiøs erfaring. Disse begrensningene og mulighetene drøftes i lys av religionsdidaktiske og religionspsykologiske perspektiver.