Sammendrag
Oppgaven tar for seg arbeidet med å konservere en båt fra slutten av 1500-tallet. Den ble utgravd i perioden 2008-09 i forbindelse med utbygningen av Barcode, en del av Fjordbyen-utviklingen i Oslos havneområde. Av totalt 13 båter og skip datert til tiden før 1624, ble Barcode-6 valgt ut til rekonstruksjon og utstilling. I denne oppgaven går man nærmere inn på de problemstillingene en støter på i konserveringen av gjenstander med tanke på en rekonstruksjon av en tidligere form. Det legges vekt på å skape en forståelse for hva som påvirker det endelige resultatet av en konserveringsprosess med rekonstruksjon som mål. Ønsket om å sikre en formstabil rekonstruksjon, har vært førende i konserveringsprosessen. Det har ledet til utfordrende problemstillinger og utvikling av metoder for å løse disse. I denne forbindelsen har det blitt utført eksperiment med oppvarming av tre og impregneringsløsning, for å undersøke effekten av dette i forhold til formbarhet av treet og eventuell nedbrytning av Polyetylen glykol. Resultatene av eksperimentene viste at oppvarming til 60°C gjorde treet mere fleksibelt, uten at det forårsaket nedbrytning av PEG. Basert på disse resultatene, ble oppvarming brukt i forbindelse med forming av utfordrende enkeltdeler til BC06. Sentralt i oppgaven står også utvikling av metoder for å gjennomføre denne formingen. Dette har vært hovedfokus i prosessen fram mot en rekonstruert utgave av Barcode-6, siden målet har vært en utstilling av båten i Bjørvika. Resultatet av konserveringsprosessen har vist seg å løse de utfordringer man har støtt på, og gjort det mulig å sette sammen enkeltdelen av BC06 til en helhetlig form. Dette vil forhåpentligvis gi en stabil forståelse av båten Barcode-6 på utstilling.
Due to the extensive building-project Fjordbyen at the waterfront of Oslo an archaeological survey was undertaken in 2008-2009 at the site call Barcode B11-12. This site revealed no less than 13 ships/boats dating from the 16-17 century and among them was the boat Barcode 06, BC-6. There was a wish to exhibit one reconstructed boat from this site and a donation to the Norwegian Maritime Museum, NMM, made it possible to start the work on BC-6. When BC-6 was excavated it was completely flat. Each part of the boat was documented 1:1 by FARO-arm and then printed and cut out of cardboard in a 1:5 scale. Some parts such as the keel and spant/frame were 3D-printed in thermoplastic. The different parts of the boat were used to reconstruct a model of the BC-6 by a skilled boat builder. This model gave the shape of the keel and strakes. The aim of the conservation of the boat was to make a reconstruction for exhibition purposes and a decision to impregnate with PEG-2000 and freeze-dry the wood in shape was made. The shapes was determine by the cardboard model and moulds of plywood used to shape it before freeze-drying. Heating of the impregnation-solution was used to ease the moulding of the wood. Tests to determine possible degradation of the PEG-solution and the flexibility of the wood were performed before using heat on the original wood of BC-6.