Abstract
Denne oppgaven har som formål å undersøke hvordan filmklubbevegelsen i Norge ble etablert, utviklet seg, og hvordan de i nyere tid har blitt påvirket av digitaliseringen av filmmediet. Studien er kvalitativ og bruker en historisk metode som utgangspunkt for å kunne kartlegge filmklubbenes historie, samt kvalitative intervjuer for å kunne se på hvordan filmklubbene driftes i dag. Funnene peker mot at filmklubbene er en virksomhet som er sterkt knyttet til sin historiske opprinnelse og tradisjoner. Periodisk blir de påvirket av endringer i samfunnet og det øvrige filmmiljøet, men de opprettholder sin rolle som en alternativ filmformidler som arbeider for å øke forståelsen av film som kulturytring og kunstart. Digitaliseringen av filmmediet har ført til en betraktelig lavere oppslutning i filmklubbene. Funnene peker imidlertid mot at filmklubbene igjen er på vei opp når det gjelder besøkstall, blant annet ved at de har fått et større fokus på å fremme studiet av filmkunnskap, og et de i større grad fremmer sitt virke som en nisje, som skal være et supplement og alternativ til de kommersielle aktørene. Filmklubbene er her i en særstilling ved at de kan tilby et kulturelt og sosialt møtested for filminteresserte, og det er i første rekke dette som skiller dem fra andre formidlere av film, og dette bidrar til å legitimere deres rolle innen filmformidlingen i Norge. Omfanget av undersøkelsen tilsier at man ikke kan generalisere ut fra disse funnene, men analysen kan være med på å belyse tendenser innenfor filmklubbvirksomheten i Norge.
The aim of this dissertation is to examine how the film society movement in Norway was established, evolved and how they in recent time have been influenced by the digitalization of the film medium. The thesis relies on a qualitative research method. It has a research method of history as a starting point, in order to identify the film societies history, as well as qualitative interviews to see how they operate today. The findings indicate that the film societies are organizations that are strongly linked to it s historical origins and traditions. Periodically changes in society and the main film community in Norway have affected them during their time of existence, but they maintain their role as an alternative film conveys that works to increase the understanding of film as a cultural expression and an intermediary for art film. The digitalization of the cinema film media led to a significantly lower audience in the film societies. The findings however, points towards that they again is on the rise, partly because there has been greater focus on promoting the study of film knowledge, and to a greater extent more consequently promoting their work as a niche, which should be a complement and alternative to the commercial distributors. Film societies are in a unique position because they can offer a cultural and social meeting place for film buffs, and it is primarily this factor that distinguishes them from other purveyors of film and helps them to legitimize their role in film dissemination in Norway. The scope of the survey suggests that one can not generalize from these findings, but the analysis may help shed a light on trends in the film societies in Norway.