Abstract
Aldri før har vi sett et mer fragmentert og nisjepreget tv-landskap. Tv-mediet har gjennomgått enorme endringer i Norge siden sin oppstart på 60-tallet, og endringene har alle bidratt til å skape det fjernsynsmediet vi kjenner i 2015. Denne oppgaven vil fokusere på tv-landskapet slik det ser ut i dag, men samtidig vil oppgaven gi en historisk gjennomgang av de ulike periodene som har dominert utviklingen av mediet. Videre vil oppgaven fokusere på fragmentering og ekspansjonen av nisjekanaler. Sendeskjemaene til MAX og Bliss blir undersøkelsesenhetene for oppgavens kvalitative innholdsanalyse. Oppgaven benytter seg av sendeskjemaene for å prøve forklare hvilke programleggingsstrategier som blir benyttet for at nisjekanalene skal nå frem til sine målgrupper. Det er en stadig hardere kamp om seerne og det er derfor spennende å utforske hvordan de legger opp sendeflaten sin for å tiltrekke seerne. Oppgaven vil også vise hvorvidt det er sesongvariasjoner i nisjekanalene. Avslutningsvis vil oppgaven drøfte i hvilken retning nisjekanalene og tv-landskapet beveger seg mot, og om nisjekanalene er en del av tv-selskapenes strategier for å holde seg attraktive.
Never before have the television industry been more fragmented and niche oriented. The tv-medium has been through tremendous changes since it started airing on 20 August 1960. All of the changes have had an impact on how we know television industry in 2015. This paper will focus on the tv-industry as it looks today, but at the same time thesis provide a historical review of the different periods that have dominated the evolution of the medium. Further, the paper focusing on fragmentation and the expansion of niche channels. The schedules of the two channels: MAX and Bliss will be the units for the qualitative content analysis. The purpose of this thesis will be to see of we can see what kind of scheduling techniques that are used to reach their target group. The paper will also show whether there are seasonal variations in niche channels. Finally, the paper will discuss how niche channels and the television industry are adjusting to the future and the premises that follows.