Sammendrag
Avhandlingen bygger på et feltarbeid utført blant en gjeng undergrunnsrappere i New York City, fra januar 2013 til juli 2013. Fokuset er rettet mot hvordan undergrunnsrapperne forsøker å gjøre musikken til sitt levebrød, og grepene de tar for å komme seg opp og frem. Dette gjøres med blikk på 1) hvordan undergrunnsrapperne organiserer hverdagen sin, 2) hvilke strategier som praktiseres, og hvilke forestillinger og håp som ligger til grunn i disse, 3) betydningen av ressurser som kapital, og konverteringspotensialet som ligger i disse, samt tilfeldigheter. I avhandlingen belyses undergrunnsrappernes spesielle posisjon, mellom amatøren i hverdagsbegrepets forstand og den profesjonelle musikeren. Med empiri om rappernes hverdagsliv viser jeg ambisjonsnivået og seriøsiteten knyttet til drømmen om, og satsningen på en musikerkarriere. Forestillingen de har om hvilken reise de gjennomgått for å være der de er nå, og fortsatt har å gjennomføre virker ikke bare inn på hvordan de ordner hverdagen sin, men også hvilke arenaer de oppsøker. Med to empiriske eksempler, MC Challenge og Vans Warped Tour, illustrerer jeg hvilke erfaringer undergrunnsrapperne gjør seg når de opptrer på disse scenene. Oppmerksomhet, samhold med andre ukjente i samme situasjon, og opparbeiding av sceneerfaring er momenter som undergrunnsrapperne tar med seg gjennom deltakelse i MC Challenge og Vans Warped Tour. Jeg påpeker at synlighet er viktig med henblikk på økonomiske motiver, og hvordan synlighet investeres i av undergrunnsrapperne. Nettverksbygging og promotering er strategiske praksiser og undergrunnsmiljøets ressurser inngår i disse. Mens Barth (1961) påpeker at størrelsen på «flocks» hos Basseriene er en vesentlig kapitalform for hvorvidt de opprettholder sin nomadiske tilværelse eller må bosette seg, belyser jeg sosiale kapital i form av symbolsk kapital, sin betydning for undergrunnsrappernes karriereutvikling. Ulike former for symbolsk kapital er mulige kilder til økonomisk kapital, og åpner opp for å bli «oppdaget» av aktører i musikkindustrien. Nettverksbygging og promotering har en sentral plass i rappernes strev med å oppnå en suksessrik karriere. Synlighet er essensiell for suksess, og det gjelder å bli sett og hørt, og motta og yte hjelp. Derav et intenst strev for å skaffe nettverk: gjensidige relasjoner og ressursene disse relasjonene gir tilgang på er veien ut av undergrunnsmiljøet. Med utvalgte lyrikkutdrag vises ulike temaer undergrunnsrapperne tar opp, samt variasjonene mellom hvordan kvinnelige og mannlige rappere presenterer enkelte tema. Tilfeldigheters betydning som diskuteres i tilknytning til strevet med synliggjøring, viser seg også i hvordan nære relasjoner mellom rapperne etableres. Vennskapene illustrerer betydningen nettverksbygging og tilfeldigheter har. Samtidig belyses det relasjonelle aspektet ved sosial kapital med tre relasjoner, hvorav en av disse belyser hva som skjer når ytelsene ikke er av gjensidige, og balanserte. De to andre relasjonene viser hvilke ytelser som gjøres, hvilke forpliktelser rapperne har og hvordan disse håndteres.