• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk
  • Kunsthistorie
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk
  • Kunsthistorie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utsmykning av spisesalene ved Freia og Marabou. Mellom dannelse og klasse, funksjon og resepsjon

Roterud, Barbara Helen Baswick
Master thesis
View/Open
The file is restricted (More info)
Utsmykning-av-s ... og-Marabou-uten-bilder.pdf (971.7Kb)
Errataliste.pdf (11.43Kb)
Year
2014
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-47795

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Kunsthistorie [455]
Abstract
Oppgaven handler om anvendelse av kunst for å glede og heve livskvaliteten til industriarbeidere i Norge og Sverige i mellomkrigstiden. Problemstillingen stiller spørsmålet om kunst på arbeidsplassen hadde noen mening for vanskeligstilte industriarbeidere i Norge og Sverige i mellomkrigsårene. Det er tatt utgangspunkt i to monumentalkunstverk: Edvard Munchs frise i spisesalen ved Freia Sjokoladefabrikk i Oslo (Freiafrisen), samt Hilding Linnqvists freske i spisesalen ved Marabou Choklad Fabrik i Stockholm (Maraboufresken). De to bedrifslederne, Johan Throne Holst og sønnen Henning var pionerer når det gjaldt innføring av velferds- og kulturtiltak for arbeiderne ved sine respektive sjokoladefabrikker. Metoden omfatter blant annet sammenligning med andre industribedrifter i samtiden vedrørende kulturtiltak til fordel for arbeiderne. I tillegg til beskrivelser av både Freiafrisens tolv bilder og Maraboufresken, sammenlignes disse med forleggene. Historikken med hensyn til de politisk og sosialøkonomiske forhold i Norge og Sverige i første halvdel av det 20. århundre er tatt med, samt en resepsjonsanalyse av de to nevnte kunstverk. Oppgaven viser at familien Throne Holsts visjoner om borgerliggjøring og sosialisering av arbeiderklassen var enestående og fremtidsrettet. Et viktig motiv bak visjonene var forestillingen om at kulturtiltak virket oppdragende i en tid da dannelse var en viktig personlig egenskap.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy