Abstract
Kontekst: Det har de siste årene vært et økende fokus på brukeropplevelse innenfor systemutvikling. Brukeropplevelse har også blitt en egen profesjon, og vi har i dag spesialister som har egne teknikker og verktøy for å sikre best mulig opplevelse av et system for brukeren. Flere firmaer sliter med hvordan de skal legge arbeidet med brukeropplevelse inn i systemutviklingsprosessene sine. Mål: Målet med denne masteroppgaven er å vise hvordan en løsningsbeskrivelsesfase kan bli gjennomført og dens utfordringer knyttet til formelle rammer, designprosesser og samarbeid og team. Metode: I denne oppgaven har jeg fulgt løsningsbeskrivelsesfasen i et systemutviklingsprosjekt levert av ABC Software til kunden TransPort. Begge firmaer er anonymisert. Jeg har sett på hvilke hovedutfordringer de har hatt knyttet til designprosessene, og prosjektet som helhet. Jeg har gjennomført en utforskende fortolkende casestudie. Datainnsamlingen bestod av åtte intervjuer, fire observasjoner, lesing av prosjektdokumentasjon samt lesing av ABC Software sitt rammeverk. Analysen ble gjennomført ved bruk av koding. Resultat: Jeg beskrev kronologisk løsningsbeskrivelsesfasen og viste hvordan en slik fase kan arte seg. Videre fant jeg ut at kunden og leverandøren ikke hadde samme utgangspunkt og oppfatning rundt systemutviklingsprosessene. De slet med å finne balansen mellom smidighet og fossefall. Kontrakten og prismodellen var et sted hvor denne ubalansen kom til uttrykk. ABC Software hadde problemer med å styre forventninger og ambisjoner med designet og designprosessen ble oppfattet som ustrukturert. Prosjektet hadde også utfordringer knyttet til prosjektledelsen og samarbeidet og rollefordelingen innad i ABC Software sitt team. Konklusjon: Dette prosjektet illustrerer hvor utfordrende det kan være å jobbe med brukeropplevelse, spesielt når man ikke har lang erfaring med det. Funnene viser blant annet hvordan kontrakter må ta høyde for utfordringer ved design, hvordan rollefordelingen innad i et prosjektteam må endres som følge av et designfokus og at brukeropplevelse krever høy kompetanse og praktisk erfaring for å treffe gode beslutninger.