Abstract
Tema for denne masteroppgaven er brukeropplevelser i interaktive utstillinger i museer. Forskning på brukeropplevelser og sosial interaksjon er utbredt innen Human Computer Interaction-feltet (HCI), men ikke innen det mer tradisjonelle museumsfeltet. Dette til tross for at studier fra samme felt viser at sosial interaksjon er en viktig del av museumsbesøket. Ved å benytte etablerte metoder fra HCI-feltet i analysen av brukeropplevelsen har jeg bidratt til å gi museumsfeltet et nytt perspektiv og nye verktøy som de kan bruke. Studien har gått ut på å observere og intervjue skoleelever på ulike alderstrinn i interaksjon med en utvalgt installasjon på INSPIRIA science center. Installasjonen som ble benyttet i studien, TV-studio, ble valgt ut fordi den er interaktiv og fordi den rommer både sosial interaksjon og interaksjon med et teknisk brukergrensesnitt. Jeg har sett på forskjellige aldersgruppers interaksjon med TV-studio fordi jeg ønsket å se om installasjonen ble brukt på ulik måte. Jeg har benyttet meg av PLEX-rammeverket og sosial interaksjonsanalyse i analysen av elevenes brukeropplevelse. På bakgrunn av funnene jeg har gjort har jeg laget et endringsforslag som har som formål å forbedre brukeropplevelsen i TV-studio.
The topic of this thesis is user experiences in interactive exhibits in museums. Research on user experience and social interaction are common in Human Computer Interaction field (HCI), but not in the more traditional museum field. This despite the fact that studies from the same field show that social interaction is an important part of the museum visit. By using established methods from the HCI field in the analysis of user experience, I have helped to provide a new perspective and new tools that the museum field can use. The study conducted has been one of observing and interviewing students at different ages in interaction with a selected installation at INSPIRIA science center. The installation that was used in the study, TV studio, was selected because it is interactive and because it involves both social interaction and interaction with a technical user interface. I have looked at how different age groups interact with TV studio because I wanted to see if the installation was used in different ways. I have used the PLEX framework and social interaction analysis in the analysis of students' user experience. On the basis of the findings I have made, I have created an amendment that seeks to improve the user experience in the TV studio.