Abstract
Denne oppgaven tar for seg forholdet mellom politikernes bruk av sosiale medier og omtale i redaksjonelle medier. Nærmere bestemt undersøker jeg hvordan og hvor ofte politikernes aktivitet i sosiale medier fører til gjengivelser i aviser og nettaviser. Dette er undersøkt gjennom en kvantitativ innholdsanalyse, hvor jeg har sporet sitater og gjengivelser fra ni norske partilederes profiler i sosiale medier i et utvalg norske medier. Resultatene i undersøkelsen er analysert med bakgrunn i teori om dagsordensetting, politisk journalistikk og medialisering. Undersøkelsen viser at politikerne gjengis til en viss grad, men at aktivitet i sosiale medier ikke fører til veldig mye oppmerksomhet i de redaksjonelle mediene. Politikerne som gjengis oftest er primært de som omtales mest i mediene fra før, men mye aktivitet i sosiale medier kan til en viss grad gjøre at forskjellen reduseres. Når partilederne først gjengis, er innholdet som oftest brukt som illustrerende sitater i nyhetssaker. Slik brukes innhold fra sosiale medier i stor grad til å skaffe uttalelser fra partilederne om aktuelle saker. Resultatene viser at lite av det gjengitte innholdet fra sosiale medier omhandler politikernes privatliv.
This thesis examines the connection between politicians activity in social media, and renditions in editorial media. Specifically, I examine how, and how often, politicians' activity in social media leads to them being rendered in printed and online news articles. Through a quantitative content analysis, I have traced quotes and reproductions from nine Norwegian party leaders' profiles in social media in selected Norwegian editorial media. The results are analyzed based on theories of agenda setting, political journalism and mediatization. The results of the analysis show that politicians are rendered based on their activity in social media to some extent, but that activity in social media seldom leads to much attention in editorial media. The politicians who were rendered most often based on activity in social media, were primarily those who already have the attention of the media, but I also found that a significant amount of activity in social media can to some extent reduce the difference. When social media renditions occur, they are frequently used as direct quotes that serve as illustrative remarks in news stories. Content from social media is most often used to obtain statements from party leaders on current issues. The results also show that politicians activity in social media about their private lives seldom leads to renditions in editorial media.