Abstract
Denne oppgavens overgripende problemstilling er som følger: Hvordan fungerer Besøkssenteret NHO, sett opp i mot NHOs opprinnelige intensjon? Temaet for denne oppgaven er NHOs besøkssenter. Målet er å belyse, analysere og evaluere de besøkendes erfarte brukeropplevelse og læringsutbytte. NHOs besøkssenter er ikke et tradisjonelt læringsopplegg, som for eksempel et fag ved en skole eller et emne ved et universitet. Det er NHOs standardiserte opplegg for mottak av besøkende skoleklasser. Besøkssenteret NHO kan kalles for et lærings- informasjons- og promoteringsopplegg. Opplegget kan sies å være fundamentert i perspektivet om situert læring, simulert gjennom mulighetene som finnes innenfor det som gjerne kalles e-læring. NHOs opprinnelige mål var tilby en spennende og lærerik opplevelse til skoleklasser. Jeg har valgt å bruke Phillips, McNaught, & Kennedys (2012) teoretiske rammeverk, kalt LEPO-modellen, for evaluering av e-læring. Dette for å sette Besøkssenteret NHO in i en læringsteoretisk sammenheng. Noe som igjen vi gi et grunnlag for å kunne si noe om de besøkendes opplevelse, og erfarte læringsutbytte. LEPO-modellen er ment å være et rammeverk som gir rom for inkorporering av allerede etablerte læringsteoretiske perspektiver etter behov. I denne oppgaven er det hensiktsmessig å forholde seg til Lave & Wengers (1991) perspektiv om situert læring. Deltakernes erfarte læringsutbytter vil bli sett opp i mot Biggs (2003) og Krathwohls (2002) taksonomier over læringsutbytte. Jeg vil også referere noe teori rundt bruken av spill og konkurranser innenfor læring. Oppgavens datamateriale bygger i all hovedsak på kvalitative semistrukturerte intervjuer, gjort med skoleungdom kort etter endt besøk. Datamaterialet vil diskuteres ut i fra et åpent induktivt perspektiv, der interessante funn blir fulgt opp og analysert. Intervjuguiden fokuserer på deltakernes brukeropplevelse og læringsutbytte. I analysen av intervjudataene vil jeg benytte meg av egne observasjoner og erfaringer, gjort gjennom min deltakelse som veileder ved Besøkssenteret NHO. I tillegg til intervjuer og observasjon har jeg hentet data fra NHOs interne dokument Hva kan et besøkssenter bety for NHO? , og besøkssenterets skriftlige manus. Intervjuobjektenes responser var i relativt stor grad samstemte med tanke på hvordan de hadde opplevd besøket hos NHO. Det finnes allikevel nyanser i tilbakemeldingene som gir grunnlag for en interessant diskusjon. Deltakernes rapporterte læringsutbytte viste både fellestrekk og individuelle forskjeller. Analysen viser at NHO, for det meste, har lykkes med å formidle sitt budskap. Samtidig kan man antyde at det finnes poenger og konsepter som deltakerne ikke hadde fått med seg. Alt i alt vil jeg argumentere for at Besøkssenteret NHO virker til å fungere godt etter intensjonen. Det finnes allikevel grunnlag for å diskutere og påpeke svakheter, og mulig forbedringspotensial ved opplegget.