Abstract
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan tre lærere i videregående skole tolker og implementerer det holdningsdannende aspektet ved læreplanen i religion og etikk. Det holdningsdannende aspektet har blitt operasjonalisert til å omhandle respekt og toleranse, slik det er beskrevet i formålsteksten. Hensikten med oppgaven har vært å finne ut om lærere fokuserer på det holdningsdannende aspektet, eller om det blir nedprioritert til fordel for det kunnskapsdannende aspektet. Den metodiske tilnærmingen til denne studien er kvalitativ. Jeg har valgt å utføre tre intervjuer av lærere på videregående skole som alle har religion og etikk som fag. Jeg har utført semistrukturerte individuelle intervju, som jeg har valgt å dele inn i en eksplorativ del, en definisjonsdel og en implementeringsdel. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven stammer fra Trine Anker, Geir Afdal og Ivar Asheim. Trine Ankers avhandling Respect and disrespct. Social practices in a norwegian multicultural school (2011) handler om respektbegrepet og hvordan elever definerer det. Geir Afdals avhandling Tolerance and curriculum. Conceptions of tolerance in the multicultural unitary norwegian compulsory school (2005), går inn på toleransebegrepet og danner det teoretiske og empiriske grunnlaget i denne oppgaven. Ivar Asheims bok Hva betyr holdninger. En studie i dydsetikk (1997), tar for seg begrepet holdning, og dets betydning. Jeg har også valgt å ta med annen teori, deriblant læreplanen i religion og etikk og Kant. Hovedfunnene i denne oppgaven viser at informantene er klar over det holdningsdannende aspektet, og at de tillegger det noe vekt. De har et sprikende syn på hva toleranse og respekt er, og det kan virke som om de har et allment perspektiv på begrepene. Å vurdere elevenes holdninger er en vanskelig jobb, men som ifølge informantene kan begrunnes ut fra kompetansemålene. Gjennom intervjuene kom det tydelig fram at informantene forstår begrepene respekt, toleranse og holdning som praktiske størrelser, mer enn som teoretiske. Dette vises i hvordan de definerte begrepene ut i fra eksempler fra egen praksis.