Abstract
I denne avhandlingen er de grunnleggende teoretiske og praktiske problemstillinger knyttet til studiet av det russiske språk i republikken Tatarstan, Russland. Forutsetninger for å skrive dette arbeidet er moderne forhold og metoder for å studere russisk språk. Under forskning og studier av problemet reiser spørsmålet om behovet for å regulere denne sektoren, og å vurdere interessene til de som er involvert i utdanning. Hensikten med denne studie er å analysere og karakterisere studiet av det russiske språk i Tatarstan i en gitt historisk periode. Relevansen av problemstilling avgjøres av det faktum at graden av nasjonsutviklingen bestemmer utdanning. Studie av opprinnelsen og utviklingen av leseferdighet blant tatarene og andre folkeslag i Tatarstan er av stor verdi for historisk vitenskap. Identifiserte historiske mønstre og stadier av kulturell vekst av etnisitet vil bidra til å forstå bedre det grunnleggende av moderne sosiale og pedagogiske problemer og finne de mest effektive måter å videreutvikle utdanning i Tatarstan.