Abstract
Mobiltelefonens omfang øker stadig og til tross for at bruken av NFC- og RFID-teknologi er på fremmarsj, er befolkningen ennå relativt ukjent med denne formen for fysisk interaksjonsdesign. Konseptet er i seg selv veldig enkelt ved at brukeren benytter mobiltelefonen til å lese signaler fra RFID-tagger, men likevel viser det seg at denne interaksjonsformen virker ukjent for brukeren, noe som resulterer i flere brukbarhetsproblemer på området. Denne masteroppgaven tar oss gjennom en brukersentrert designprosess, der jeg gjør en nettbasert spørreundersøkelse, observerer i felten og gjennom iterativt design ender opp med en funksjonell prototype. Prototypen er laget i form av en app som lar brukerne av Realfagsbiblioteket ved UiO låne bøker med mobiltelefonen gjennom NFC-basert mobilinteraksjon. Denne appen evalueres til slutt gjennom en brukertest der 6 deltakere prøver ut appens funksjonalitet gjennom fire enkle oppgaver, samt intervjues i forkant og etterkant av testingen. Under testingen avdekkes det flere brukbarhetsproblemer, og det viser seg spesielt at lånefunksjonalitetet ikke oppfattes korrekt. Mye av grunnen til dette er at animasjonen som ligger integrert i appen ikke kommuniserte konseptet godt nok til brukeren, og at brukeren baserer interaksjon mellom mobiltelefon og RFID-tag på feil mental modell. Ved å forsøke å forstå den feilaktige mentale modellen har jeg utarbeidet forslag til endringer som kan bidra til at et eventuelt nytt utkast til brukergrensesnitt vil appellere bedre til brukerens forventninger. Videre forsøker jeg gjennom funn fra brukertesten og relevant litteratur, å utarbeide noen retningslinjer for design av NFC-basert mobilinteraksjon.