Abstract
Oppgavens formål er å belyse hva slags tolkningsrammer som kan sies å karakterisere mediedekningen av Skandinavias to største flyselskap, SAS og Norwegian. Som analysemodell har oppgaven brukt mediepakkemodellen til William Gamson. Gjennom arbeidet med oppgaven har systematisk gått gjennom et utvalg på totalt 129 avisartikler fra fire forskjellige aviser (Aftenposten, Dagbladet, Dagens Næringsliv og VG) De tolkningsrammene som ble funnet var rivaliseringsrammen, reguleringsaspektet, sikkerhetsrammen, den lille forbruker, et selskap i krise og utfordrerammen. Det ble også foretatt en kvantifisering for å se om det var noen tolkningsrammer som var mer brukt enn andre. Det viste seg at i den samlede dekningen var det utfordrerrammen og rivaliseringsrammen som var den mest brukte, mens i dekningen av Norwegian var utfordrerrammen den mest brukte. I dekningen av SAS var det fire tolkningsrammer som ble brukt ganske likt: rivaliseringsrammen, et selskap i krise, reguleringsaspektet og sikkerhetsrammen. En analyse av tolkningsrammer kan være nyttig både for selskapenes egen kommunikasjon så vel som medienes selvbevissthet når det gjelder næringslivsjournalistikk. Kunnskap om disse tolkningsrammene kan gjøre det lettere for selskapene å tilpasse sin kommunikasjon innenfor medienes tolkningsrammer. Samtidig kan bevissthet om disse rammene gjøre mediene i stand til å bedrive en mer kritisk journalistikk.
This thesis aim is to shed light on what kind of frames the media use in their coverage of Scandinavia s biggest airlines, SAS and Norwegian . The analysis is based on the media package model by William Gamson . I have systematically analysed a sample of a total of 129 newspaper articles from four different newspapers ( Aftenposten , Dagbladet, Dagens Business and VG ) Six frames were identified during the analysis: a rivalry frame, a regulation frame, a safety frame , a consumer frame, a crisis frame and a challenger frame . I also did a quantification to see if there was one or more frames that was dominating the coverage. The challenger frame and the rivalry frame were the most common in the coverage of both airlines combined, while in the coverage of Norwegian the challenger frame the most widely used . In the coverage of SAS, it seemes, were four of the frames used more or less equally often. This was the rivalry frame, the crisis frame, the regulations frame and the safety frame. An analysis of framing can be useful for both the companies' own communication as well as the media's self-awareness when it comes to business journalism. Knowledge of these frames, can make it easier for companies to adapt their communication to fit the media's framing. Meanwhile, media outlets might be abel to engage in a more critical journalism if they are aware of these frames.