Abstract
Med teknologi- og medieutvikling, har bruk av IKT- og internettressurser blitt et aktuelt tema i fagdidaktikken for fremmedspråksundervisning. Noen av de viktigste metodiske utfordringene i dag er å fokusere på kommunikasjon og aktiv integrasjon av IKT i opplæringen. De viktigste argumentene for dette er at IKT åpner for individuell tilpasset undervisning og øker motivasjonen for læring, samtidig som teknologien etablerer rask tilbakemelding mellom studenter og lærere.
Likevel oppstår det en rekke spørsmål om hvorvidt studentene er klare for en slik digitalisert undervisning, hva som kreves for å gjøre den nye typen undervisning vellykket og hvor stor praktisk verdi og utbytte har den typen samarbeid i forhold til den tradisjonelle undervisningsformen.
Hovedformålet med språkeksperimentet «Russisk po Blindern» var å teste mulighetene og effektiviteten av IKT i korrigering av de norsktalende studentenes uttale i russisk ved bruk av dataprogrammet Audacity i nybegynnerundervisningen. Innsamlede data dannet grunnlag for å utarbeide en serie fonetiske øvelser med hensyn til vanskeligheter de norsktalende studentene generelt har i taleopplæring i russisk på nybegynnernivå. Samtidig ble det utviklet og testet ut en ny måte for innlæring av den vanskelige russiske ы–lyden for de norsktalende.
For å øke kommunikasjonsandelen av eksperimentet var sosiale nettverk som Facebook, blogg, Twitter, Tumblr og Skype forsøkt brukt som informasjonskanaler for å støtte opp under studentenes interesse for det russiske språket, i tillegg til ukentlige russiske «lunsjtreff» på Blindern for å styrke studentenes kommunikasjonsevner i en reell språksituasjon.