Sammendrag
Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er: ”Hvordan forholder fire lærere seg til Wikipedia som kilde i samfunnsfag?” Wikipedia regnes som en relevant læringsressurs i samfunnsfag av mange elever: leksikonet fanger opp elementer som læreboka ikke gjør, og forskning viser at elever ofte bruker Wikipedia. Læreres holdning til ulike kilder har betydning for hvordan kilder behandles i undervisningen, for hvilke kilder elever bruker og hvordan de bruker dem. Fordi læreren har en slik betydning diskuteres det i oppgaven hvilke konsekvenser lærernes holdning til Wikipedia kan ha for utviklingen av elevers kildekritiske ferdigheter i samfunnsfag. Jeg benytter meg av de teoretiske begrepene ”Internet literacy” og ”critical literacy” for å kunne belyse relevante aspekter ved elevers kildekritiske ferdigheter når tekstene er nettbaserte.
Jeg har benyttet meg av kvalitative forskningsintervjuer som datainnsamlingsmetode, og foretatt en tematisk innholdsanalyse av datamaterialet. Analysen viser at lærerne har ulike holdninger til Wikipedia og forholder seg ulikt til forskjellige aspekter ved nettleksikonet. Analysen tyder også på at lærerne legger opp til ulik Wikipedia-praksis, det varierer nemlig om de inkluderer Wikipedia i undervisningen eller ikke, og om de snakker med elevene om Wikipedia. Det fremstår derfor som relativt tilfeldig og læreravhengig både om Wikipedia blir adressert i samfunnsfagundervisningen og eventuelt hvordan.
Wikipedia dominerer mange elevers søk etter informasjon på Internett. Den tilfeldige Wikipedia-praksisen blant lærerne kan bety at noen elever får en opplæring i kildekritikk som tar utgangspunkt i elevens eksisterende søkestrategi, fordi læreren adresserer Wikipedia i undervisningen. Samtidig blir andre elever i større grad overlatt til selv å bestemme hvilke kilder de vil benytte seg av, og hvordan, i samfunnsfag. Når elever får bestemme selv vil mange velge Wikipedia, og slik Wikipedia brukes i dag tyder det på at elevene ikke får utviklet sine kildekritiske ferdigheter i særlig grad. På bakgrunn av at dette argumenterer jeg for at Wikipedia bør adresseres av læreren i opplæringen av elevers kildekritiske ferdigheter. At ikke alle lærerne gjør dette kan tyde på en lite systematisk utvikling av elevers kildekritiske ferdigheter.