Abstract
I denne oppgaven blir elevers selvregulering ved eksplorerende læring i en teknologisk læringsomgivelse bli sett på diskutert med teori både fra et sosiokognitivt og et sosiokulturelt perspektiv. Gjennom å forsøke å forstå hvordan elevene selv planlegger og jobber i prosjekt sammen med andre elever i en skolesetting. Bruken av teknologiske verktøy i kombinasjon med en eksplorerende læringsform kan påvirke elevers læringsprosess og hvordan elevene regulerer sin egen læring. Oppgaven baserer seg på empiriske data som er innhentet i forbindelse med et design eksperiment som var en del av et større prosjekt kalt SCY (Science Created by You). Hovedfokuset i SCY-prosjektet er utviklingen av en teknologibasert læringsomgivelse for å støtte eksplorerende læring innenfor naturfag. De empiriske data som er benyttet her i oppgaven ble innhentet i Mars 2010 i forbindelse med en utprøving av dette verktøyet, SCY-Lab. Vi følger de to elevgruppene Thumbs Up og Power Puff gjennom deres læringsforløp når de jobber med oppgaven som er å designe et CO2-vennlig hus.
Mitt fokus i analysen er planlegging og reguleringsprosesser hos elevene i løpet av et skoleprosjekt. Det er hentet frem en rekke utdrag fra elevenes arbeid med dette med fokus på situasjoner der regulerings- og planleggingsprosesser er tilstede. Utvalget representerer de samme fasene for begge grupper og er inndelt i de fem fasene jeg følger elevene i: når de blir kjent med domenet og oppgaven og lager tankekart, når de skal planlegge prosjektet, når de designer huset, når de simulerer for å finne energiforbruk og tap i huset, og når de skal forberede den avsluttende presentasjonen.
Funnene fra analysen blir diskutert ut i fra hvordan elevene setter seg mål og hvilken målorientering der har. Det kommer det blant annet frem at av de to elevgruppene er forskjellige i måten de jobber på. En av årsakene kan se ut til å være at den ene gruppen er mer ytelsesorientert mens den andre gruppen ser ut til å være mer læringsorientert. Andre faktorer som spiller inn er de teknologiske verktøyene de benytter, og lærerens rolle. Disse faktorene blir i konklusjonen sett i lys av resultater fra andre studier, og det blir gitt anbefalinger til hvordan man skal ta med seg disse funnene og kunnskapen videre. Det blir til slutt foreslått mulige studier som kan gjøres for å undersøke funnene videre.