Sammendrag
Oppgaven er en analyse av fotografiets rolle i diktsamlingen Quelque chose noir (Noe svart) (1986) av Jacques Roubaud. Quelque chose noir er Roubauds sorgarbeid etter hans kones død. Mens hun levde var hans kone, Alix Cléo Roubaud, fotograf. Hennes verk består av et stort antall fotografier, hvorav flere er selvbiografiske serier. Hun førte også en dagbok fra hun var i tenårene og frem til dagen før hun døde. Roubaud integrerer noen av disse fotografiene i diktsamlingen ved å skrive ekfraser forstått i den moderne betydningen av ekfrasen: verbale representasjoner av visuelle representasjoner. Han integrerer også sin kones dagbok ved å låne formuleringer, ideer og inspirasjonskilder. Mens hun levde, jobbet de tett sammen med hver sin kunstform. Denne diktsamlingen er et forsøk på å fortsette den kunstneriske dialogen dem imellom. På en måte kan man si at hele diktsamlingen er en ekfrase av hennes verk. Han gjør dette som et forsøk på å holde henne i bevegelse etter hennes død. Både det tematiske aspektet og den ekfrasiske metoden har tydelig referanser til myten om Orfeus og Eurydike. Roubaud bruker kunst (fotografiet) for å lage kunst (poesi) i et forsøk på å bringe sin elskede tilbake. Dessverre feiler dette forsøket og Roubauds sorgarbeid ender uten forløsning. Diktsamlingen gjenspeiler en poet i dyp melankoli.
This thesis seeks to analyze of the role of photography in Quelque chose noir (1986) (Some Thing Black) (1986) by Jacques Roubaud. Quelque chose noir is an expression of Roubaud mourning process after the loss of his wife Alix Cléo Roubaud. She was a photograph before her death and her work consists of numerous photographs, most of them autobiographic. She also wrote a journal from the age of fifteen and until the day before her death. Roubaud integrates some of these photographs into his poetry by writing ekphrasis’. While she was alive, they both worked closely, each with their form of expression, sharing ideas and sources of inspiration. In this collection of poems Roubaud expresses a desire to continue that artistic dialogue and even tempts to keep Alix in movement by the power of ekphrasis. This is also an expression of the classical myth of Orpheus and Eurydice. Unfortunately, his attempt fails and the collection gives us the image of a deeply melancholic poet.