Abstract
SAMMENDRAG
Formålet med studien er å undersøke hvordan lærlinger selv opplever møte med arbeidslivet. Det er også en målsetning å få en større innsikt i hvordan lærlinger opplever overgangen fra skole til bedrift i forhold til læring, sosialisering, og trivsel. En økt forståelse av disse fenomenene kan være bidrag til det videre arbeidet med å utvikle fag- og yrkesutdanningen når det gjelder å tilrettelegge for en bedre overgang mellom læringsarenaene.
I oppgavens første del har jeg tatt opp deler av debatten rundt fag- og yrkesutdanningen i Norge, og tatt et tilbakeblikk på de viktigste utviklingstrekkene ved en historisk gjennomgang på området. Jeg har sett på hvilke utfordringer utdanningene står overfor og nevnt noen at tiltakene og endringene som er under arbeid fra sentralt hold ved Kunnskapsdepartementet og andre styringsorganer på sentralt hold.
Jeg har brukt kvalitativ forskningsmetode. Innsamling av data har foregått gjennom en casestudie som har bestått av et utvalg på 8 informanter fra to forskjellige retninger innen yrkesfag. Datainnsamlingen har vært gjennomført ved hjelp av halvstrukturerte intervjuer som passer sammen med den fenomenologiske forståelsen jeg har lagt til grunn i mitt arbeid.
Oppgavens teoretiske forankring er festet i sosiokulturelle teorier med hovedvekt på Roger Säljös teorier om at læring finner sted i sosiale sammenhenger. Lave og Wengers teori om læring i praksisfelleskap som de kaller legitim situert læring og Nielsen og Kvales arbeider om læring i praksis er viet stor oppmerksomhet. Overføring av kunnskap mellom ulike kontekster er belyst ved hjelp transferbegrepet. Knud Illeris og Michael Eraut er valgt som representanter for å redegjøre for temaet. Som støtte for temaet yrkessosialisering og læringsmiljø som trivsel og sosiale faktorer har litteratur fra Anton Höem, Ivar Frønes og Thomas Nordahl vært benyttet også for å se nærmere på hva et eventuelt av jevnalderrelasjoner på arbeidsplassen har å si for lærlingene når de er under opplæring i bedrift.