Abstract
Sammendrag
Problemområde
Livslang læring handler om muligheter til å tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter gjennom hele livet. Dette kan blant annet bidra til verdiskaping i arbeidslivet, og derfor kan arbeidskonteksten spille en viktig rolle (Regjeringen, Livslang læring 2013). Målet med denne masteroppgaven har vært å avdekke organisering av arbeid og bidra til innsikt i hvordan det kan ha betydning for menneskers læringsprosesser. Altså hvordan faktorer i en produksjonsprosess fremmer eller begrenser læringsmulighetene. I tillegg har søkelyset vært rettet mot de generelle tendensene i samfunnet som gjør at mennesker er blitt epistemifisert. Det innebærer at ansatte hos Peab ikke bare er spesifikke praktikere, men også svært kunnskapsorienterte. For å fange opp læringsprosessene ved Peab, brukes en egenutviklet modell: ”Den utvidete WALF”. Den fokuserer på to forhold:
• Arbeidsorganisering
• Den epistemiske orienteringen i kunnskapssamfunnet
Teoretisk grunnlag
Hovedteorien i dette studiet er det teoretiske rammeverket ”Working as Learning Framework” (Felsetad m.fl. 2009), som er interessant fordi det legger et fokus på hvordan alle ledd i en produksjonsprosess kan påvirke læring. Dette rammeverket illustrerer kontekstens betydning for læringsprosesser, og det nettverk av forhold der læring kan skje. Rammeverket er bygget opp av tre samfunnsvitenskapelige tradisjoner: Økonomisk teori, sosiologisk teori, og arbeidslivspedagogikk. Samtidig viser data at det ligger en epistemisk orientering latent i Peab Bygg, som ikke kan analyseres ved bruk av ”Working as Learning Framework” alene. Derfor trekkes Knorr Cetinas (1997, 1999, 2000, 2001, 2002, 2007) teori om kunnskapssamfunnet og epistemifiseringen av samfunnet inn for å fange opp mer av hvordan sentrale kunnskapsprosesser bidrar til å påvirke de læringsdynamikker som kjennetegner ansatte hos Peab. Oppgaven ser også på hvordan det epistemiske i samfunnet virker inn på arbeidsorganiseringen i de ulike ledd hos Peab. Knorr Cetina trekkes også inn for å bedre å belyse behovet for nye kunnskapsstrategier som fanger inn de ansattes kunnskapsorienteringer. Det vises at det allerede ligger en tendens der de ansatte, spesielt de med en ledende rolle, har potensiale til å også ha en rolle som kunnskapsmegler. På bakgrunn av dette ble det hensiktsmessig å legge til Knorr Cetina i ”Working as Learning Framework” (Felstead m.fl. 2009) for å dermed fange opp mer av de utviklingsmuligheter som ligger i et epistemifisert samfunn, hvor kunnskap stadig utvikler seg og er i endring.
Metode
For å besvare oppgavens problemstilling, er masteroppgavens forskningsdesign basert på et holistisk singel-case som tilnærmingsmåte (Yin 2009). På denne måten settes ”Working as Learning Framework” (Felstead m.fl. 2009) i relasjon med den epistemiske orienteringen for å belyse ansattes læringsmuligheter i Peab Bygg. Det er blitt gjennomført et kvalitativ forskningsintervju, med observasjon som støttende element. Masteroppgavens design ble i tillegg valgt på bakgrunn av validitetsspørsmålet, særlig fordi det kan tolkes at tradisjonelle forskningsmetoder kan være fallgruver for den økologiske validitet. Den metodiske fremgangsmåten ble inspirert av Nicolinis artikkel ”Articulating Practice through the Interview of the Double” (2009), blant annet fordi han fremmer teknikker som kan virke positivt inn på grad av økologisk validitet. Fordi det teoretiske grunnlaget endret seg underveis i oppgaven, ble noe av analysearbeidet også endret. Analysevalgene har hovedsakelig vært basert på et fortolkende og hermeneutisk prinsipp, hvor det er blitt lagt vekt på å tilknytte data til problemstillingen med koder og kategorier, som så er sortert og bearbeidet gjennom flere faser.
Resultater
I denne oppgaven er det er blitt sett nærmere på arbeidsorganiseringen i Bondistrandas produksjonsprosess, samt oppfattede læringsmuligheter på stedet. Samtidig ble ”Den utvidete WALF”, brukt for å belyse informantenes syn med tanke på den epistemiske orienteringen. Analysen av datagrunnlaget viser at trekk ved arbeidsorganiseringen har sentral betydning. Ved å ta i bruk ”Working as Learning Framework” (Felstead m.fl. 2009), ser man tilknytningen mellom den vertikale og den horisontale aksen på Bondistranda. Å være effektiv i Peab Bygg er avgjørende, da deres fremdriftsplan og akkordsystem styrer deres arbeidshverdag. Tidsaspektet i produksjonslinjen er dermed svært viktig. Fordi arbeidsoppgavene til ansatte på Bondistranda er svært ensformige grunnet akkordsystemet, og fordi de ulike kursene som tilbys oppleves som mindre relevante, skapes det restriktive rammer for læringsprosesser. Likevel ser man tendensen til et ekspansivt læringsmiljø innenfor de fastsatte rammene. Eksempelvis fører det gode kommunikasjonssystemet til effektivisering av arbeidet. Fra den vertikale aksen kommuniseres informasjon, samt en rekke tilbud om kursmuligheter. Videre illustrerer funnene fra Bondistranda at man er svært opptatt av å sammenkoble og organisere gode arbeidslag som utfyller hverandre i forhold til kompetanse. I tillegg styrkes tilliten ved hjelp av den gode dialogen og samarbeidet, og dette skaper en god arbeidsflyt og ekspansive læringsprosesser. Tillit og skjønn påvirkes av hvor inneforstått de ansatte er med arbeidsorganiseringen. Blant annet ser man at skjønn på Bondistranda er påvirket av akkordsystemet og tidspresset. Samtidig forsvinner nødvendigvis ikke tilliten, siden de ansatte er klar over hvorfor arbeidsorganiseringen er slik den er. Dette kan komme av inkluderingen og den åpne kommunikasjonen ved prosjektet.
I tillegg viser det seg at det oppstår kunnskaps- og læringsdynamikk som omfavner mer enn det å løse problemer, og den samlæring dette gir som ikke fanges opp av ”Working as Learning Framework” (Felstead m.fl. 2009). Det vil si hvordan kunnskap i seg selv kan være en kilde til individers læring og føre til endring i arbeidsorganiseringen. Fordi den epistemiske orienteringen handler om å søke etter kunnskapen i seg selv, hvor man selekterer, stiller seg spørrende til, utforsker og validerer allmenn kunnskap, kan det bli viktig å styrke denne interessen. Det finnes en lyst til å lære som nødvendigvis ikke har en instrumentell og betydningsfull verdi ”her og nå”. Gjennom informantenes svar indikeres det blant annet at ansatte på Bondistranda er interessert i fagkunnskap, særlig for å være forut for utfordringer eller problemer som kan dukke opp. Svarene viser også at de er interessert i kunnskapen i seg selv. Dermed strekker de seg ut over arbeidsplassens pragmatiske behov, og inn i et videre kunnskapsnettverk – noe som endrer måten arbeidet bør organiseres på.
Resultatet av denne masteroppgaven reflekterer at prinsippene i ”Working as Learning Framework” (Felstead m.fl. 2009) samt Knorr Cetinas (1997, 1999, 2000, 2001, 2002, 2007) tankegang om ”spill-over” effekten i kunnskapssamfunnet, til sammen styrker et perspektiv som inkluderer arbeidernes kunnskapsorientering i et epistemifisert samfunn. Ved å endre på arbeidsorganiseringen hos Peab Bygg, kan bedriften delta i den epistemiske utviklingen i dagens kunnskapssamfunn, og slik fremme læringsmuligheter. En vesentlig faktor som blir et resultat av dette, er den potensielle dobbeltrollen særlig ansatte med en ledende rolle kan utvikle som kunnskapsmeglere. Dette kan øke de ansattes muligheter til å utnytte og distribuere kunnskap, kompetanse og ferdigheter, som også hele tiden kan utvikles videre i tråd med en ønsket samfunnsutvikling.