Abstract
Stadig flere organisasjoner benytter seg av profiler på sosiale medier. Noen benytter det til å markedsføre seg selv, mens andre bruker det til å kommunisere med sine interessenter. Sosiale medier tilbyr organisasjoner og virksomheter større friheter til å bli kjent med sine egne brukere og interessenter. Gjennom åpenhet og dialogisk kommunikasjon blir både organisasjon og interessent mer avhengige av hverandre og det skapes sterkere relasjoner.
I denne oppgaven vil tolv fotballklubber bli satt under lupen. Undersøkelsen vil se om klubbene benytter seg av som dialogisk kommunikasjon i sosiale medier for å føre nettopp dialog med egne supportere og dermed skape tettere bånd mellom klubb og supporter. Gjennom analysen diskuteres det om og hvordan dialog blir brukt. Tilstedeværelsen fører til at klubbene blir mer åpne, samtidig som det gir dem utfordringer med tanke på hvordan de skal bruke de nye mediene til både kommunikasjon og relasjonsbygging.
An increasing number of organizations use profiles in social media. Some use it to promote themselves, while others use it to communicate its interests. Social media offer organizations and businesses greater freedom to get to know their users and interests. Through open and dialogical communication, both organization and stakeholder interdependent create stronger relationships.
In this thesis twelve football clubs will be put under the microscope. The study will see if clubs use of dialogic communication in social media to use dialogue with their fans thus creating closer links between club and supporter. The analysis will discuss whether and how dialogue is used. The presence means that clubs are becoming more open, while giving them challenges in terms of how to use the new media to both communication and relationship building.