Abstract
«Advarsel! Denne oppgaven handler om sex!» En tilsvarende advarsel om seksuelt innhold møtte seerne av Trekant på NRK3 høsten 2010. Og advarselen skulle vise seg å være nødvendig. Programserien ble nemlig gjenstand for voldsom mediedebatt på grunn av sitt eksplisitte, seksuelle innhold. Denne tekstanalysen av to sesonger (H2010 og H2011) av Trekant viser at programserien blander sjangertrekk og konvensjoner fra underholdning og opplysning, ispedd elementer fra reality- og livsstilsprogrammer. Programserien analyseres med utgangspunkt i teoretiske perspektiver på seksualiseringen av mediekulturen. Funnene viser at programserien inkluderer deltakelse og eksponering av såkalte «vanlige mennesker», og gjør pornografi til en sentral referanseramme for læring. Programserien preges av en liberal, avslappet og chic holdning til porno, og kommersielle aktører fra blant annet sexleketøybransjen inkluderes som eksperter. I tillegg presenterer Trekant et mangfold av seksuelle livsstiler, gjennom deltakelse der vanlige mennesker eksponerer seg og sin seksualitet. Det innebærer at programserien kan sees på som en demokratisering av seksualiteten i offentligheten, ved at Trekant både synliggjør vanlige menneskers «hverdagslige» seksualitet, og den mer «pornofiserte» seksualiteten som dominerer ellers i mediene.
“Warning! This thesis is about sex!” A similar useful warning met the audience of the Norwegian public service broadcasting series Trekant (“Threesome”) in 2010. The series caused a heated debate and huge media response owing to its explicit content and frank attitude to sex. This textual analysis of 15 episodes (2010 and 2011), presents the series as a hybrid of styles, containing elements from infotainment, reality and lifestyle/makeover programmes. Trekant is analyzed by applying a theoretical framework about the sexualization of the mainstream to the series. My main findings are that the series included both audience participation and sexual exposure of non-professional “regular people”, and that pornography is a central element to the series, structured as a reference for learning about sexuality. The series is characterized by a postmodern, liberal and what can be termed a chic attitude towards pornography. Among other factors, this implies that the series contains commercial aspects in the form of the sex industry being represented in the series. It also implies that the series can be seen as a democratization of sexual representations in public, given the exposure to both “everyday” sexuality and its presentations of a “pornificated” sexuality.