Abstract
Tema for denne studien er valg av programfag på studiespesialiserende program i den videregående skolen. Studien skal belyse følgende problemstilling: Er elevenes valgprosess, med tanke på valg av programfag i den videregående skole, preget av rasjonelle vurderinger? For og utforske dette er problemstillingen er delt inn i fire forskningsspørsmål, som fokuserer på fire aspekter ved rasjonelle valg, henholdsvis ønsker, mål-middel-kalkyle, informasjon og ressurser. Til grunn for studien ligger teorien om rasjonelle valg (rational choice theory).
Hensikten med denne studien er å gi et mest mulig nyansert og beskrivende bilde av elevers valgprosess. Denne beskrivelsen kan danne grunnlag for tilrettelegging av opplæring i skolen, med tanke på å bevisstgjøre elevene om hvordan en bør forholde seg til egne beslutninger. Dette for at elevene skal kunne gjøre selvstendige og velbegrunnede utdanningsvalg.
For at informantenes egne erfaringer og opplevelser skal komme frem i størst mulig grad, er det benyttet kvalitativ fenomenologisk intervjuundersøkelse i studien. Åtte informanter deltok i undersøkelsen, alle elever på Vg2 trinnet ved videregående skoler i Oslo området. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av semistrukturerte intervjuer, og analysert ved bruk av deduktiv og induktiv kategoriseringsmetode.
Funnene i studien tyder på at det, med tanke på valg av programfag, er store forskjeller i informantenes rasjonalitet. Det var derfor vanskelig å gi en entydig konklusjon på bakgrunn av utvalgets valgprosess. Dataene viser at flere av informantene viste visse rasjonelle aspekter, men manglet rasjonalitet andre steder i valgprosessen. Samlet sett viser funnene at elever kan basere sine valg av programfag på rasjonalitet. Når det er sagt så er tendensen slik at rasjonaliteten sjelden er fullstendig, basert på de kriterier som er presentert i denne studien. Valg av programfag tas i mange tilfeller på vaklende grunnlag på grunn av utilstrekkelig informasjon og/eller fravær av en reell mål-middel-kalkyle.