Abstract
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke endringer i kristendomsdelen fra KRL til RLE. Endringer har blitt undersøkt på tre nivåer: læreplaner, lærebøker og i intervjuer. Oppgaven er en kombinasjon en dokumentstudie og litteraturstudie. Hensikten har vært å belyse utviklingen fra KRL97 (L97, Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen) til RLE08 (K06, Kunnskapsløftet) og de tilhørende læreverkene fra Gyldendal og Cappelen. Informantene til intervjuene består av tre lærere med lang undervisningserfaring, og en lærerutdanner. Vi har gjennomført en eksplorerende studie, som ikke har sterk tilknytning til tidligere forskning. Teorigrunnlaget begrenser seg derfor til relevant bakgrunnslitteratur, der blant annet Goodlads læreplanteori spiller en vesentlig rolle. I tillegg vil studien trekke veksler på politiske dokumenter som belyser faglig endring, da primært NOU 1995:9 og Stortingsmelding 32 (2000-2001).
Vi har foretatt en kvalitativ studie. I undersøkelsen av læreplaner og lærebøker har fokuset vært rettet mot innhold (innholdsanalyse). I læreplananalysen har vi vært opptatt av endring i fagbeskrivelsen, samt læremål og kompetansemål som omhandler kristendom. Når det gjelder lærebokanalysen har vi foretatt en opptelling av utvalgte temaer og videre sammenliknet de to læreverkene Gyldendal og Cappelen. Intervjustudien gir et innblikk i den praktiske endringen for våre informanter, i tillegg til deres tanker og syn på kristendommen i faget.
Vårt hovedfunn er at læreplan- og lærebokutviklingen speiler en nedtoning og reduksjon av kristendommen fra KRL til RLE. Videre registrerte vi et nært samspill mellom læreplanene og lærebøkene. Andre interessante funn går på lærebøkenes ulike prioriteringer. Når det gjelder intervjuene er ikke tendensen om nedtoning like fremtredende, da våre informanter uttrykte delvis motstridende oppfatninger. Denne spenningen har vi drøftet mer nærgående i lys av Goodlads teori. Utfordringene som her tas opp bør være gjenstand for videre forskning.