Abstract
Denne masteroppgaven er en kritisk analyse av hvorledes to lærebokverk for KRL-faget
fremstiller kristendommen. Læreboka er noe som alle skoleelever, samt deres lærere har å
gjøre med hver dag. Elever omfatter i prinsippet aldersgruppen mellom 6 og 19 år, og det er
altså egentlig kun en ganske kort periode av livet at læreboka spiller en viktig rolle. Men det
er til gjengjeld en svært viktig fase av livet det er snakk om. Det er nettopp i denne alderen
man blir sosialisert inn i samfunnet og lærer å bli en deltaker. I denne sosialiseringsprosessen
spiller lærebøker en sentral rolle, fordi de i praksis er så mye brukt i undervisningen.
Hovedproblemstillingen for denne oppgaven er hvordan kristendommen presenteres i de to
lærebokseriene for KRL-faget på ungdomstrinnet Midt i vår tid, hverdag, verden fra
Gyldendal Forlag og Under samme himmel fra Cappelen Forlag sett i et kritisk drøftende og
sammenliknende perspektiv. Disse to lærebokseriene ble utgitt i henholdsvis 1997-9 og 2002-
3 og var de mest brukte i ungdomsskolene under den siste delen av læreplanregimet L97.
Metodologisk foretas det her først og fremst en kritisk lesning av kristendomspresentasjonen i
Gyldendals lærebokserie Midt i vår hverdag , Midt i vår tid og Midt i vår verden , og
deretter en drøftelse og sammenligning av denne opp mot Cappelens serie Under samme
himmel . Det er altså primært Gyldendals serie som legges til grunn for undersøkelse, mens
kristendomspresentasjonen i Cappelens serie i neste omgang blir benyttet til å speile
Gyldendals kristendomspresentasjon opp mot. Hovedperspektivene i undersøkelsen er den
måten kristendommen som religion fremstilles gjennom læreboktekstens utforming, det
språket som benyttes, tekstenes innhold med hensyn til faglighet og faktakunnskaper som
presenteres, forholdet mellom lærebokas temapresentasjoner og faglæreplanens målsetninger,
pedagogisk tilrettelegging i forhold til elevgruppen og ikke minst oppmerksomhet for
normative karakteristikker og utsagn der tekstenes forfattere har latt et farget syn på ulike
sider ved et tema komme til uttrykk. Disse hovedperspektivene på lærebøkenes
kristendomspresentasjoner er da også de som videreføres i den påfølgende drøftings- og
sammenligningsdelen. De sentrale kristendomstemaene i Gyldendals lærebokserie som det
her foretas en sammenligning med Cappelens kristendomspresentasjon av er kristendommen
og de andre religionene, bibelen og bibelfag, lutherdommen og Den norske kirken,
kristendomshistorie, kristendommen og den moderne vitenskapen og de andre konfesjonene.