Abstract
De siste tiårenes utviklingstendenser i forhold til globaliseringen utvider nasjonale grenser, og nasjonale beslutninger og myndighet overføres til overnasjonale organer, eller reguleres gjennom internasjonale avtaler. Dette har medført til at opplæring til demokrati har fått større fokus. Opplæring til demokratisk deltakelse er et viktig punkt i norske læreplaner, og særlig blir det demokratiske deltakelsesaspektet fremhevet i læreplanen for samfunnsfag og fagets tilhørende programfag i videregående skole. Elevmedvirkning forstått som elevenes deltakelse i egen læring, og muligheter til å medvirke i beslutninger angående denne, er således sentral som en del av skolens og samfunnsfagets opplæring til demokrati. Derfor er det didaktisk relevant å studere elevmedvirkning og hvordan dette begrepet forstås av lærere og elever, og hvordan denne medvirkningen skjer i klasserommet. På bakgrunn av dette ble det utledet følgende hovedproblemstilling for masteroppgaven:
Hvilket innhold legger elever og lærere i begrepet elevmedvirkning? Og hvilke muligheter og begrensninger mener de medvirkningskomponenten har i samfunnsfagklasserommet?
For å belyse disse forskningsspørsmålene valgte jeg en kvalitativ tilnærming der jeg igjennom fenomenologisk forskningsdesign og kvalitative forskningsintervjuer intervjuet en samfunnsfaglærer som underviste i fellesfaget samfunnsfag og programfaget politikk og menneskerettigheter, og syv elever på en videregående skole i Oslo.
Elevene hadde ulik forståelse av elevmedvirkningsbegrepet. De fleste elevene, inkludert læreren, mente at elevmedvirkning var at elevene skulle ha medbestemmelse. En elev definerte elevmedvirkning som at elevene skulle bestemme og ta ansvaret selv, altså sterk grad av elevmedvirkning. En annen elev forsto elevmedvirkning som at det var system og orden i klassediskusjoner og at det var et godt forhold mellom lærer og elev, mens en tredje elev hadde en svak tolkning og forsto elevmedvirkning som at elevene hadde innflytelse, og at dette innebar at elevene fikk lov til å komme med egne meninger. De fleste informantene mente at elevmedvirkning hadde store muligheter i klasserommet for motivasjon og engasjement for faget, og for elev/lærer relasjonen. Av begrensinger fremhevet læreren særlig tidsfaktoren. Den fremste begrensingen var imidlertid i følge både lærer og elever psykologiske forklaringer som at elevene ikke var klare for det ansvaret elevmedvirkning medfører. Fokuset på hva som var til eget beste kom foran gruppens, og dette presenterte et stort hinder for medvirkning i klasserommet.