• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Religions- og etikkdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Religions- og etikkdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religion og konflikt. : En analyse av læreverkene i RLE for ungdomstrinnet

Høgseth, Ane Cathinka Bruusgaard
Master thesis
View/Open
The file is restricted (More info)
OPPGAVEN.pdf (446.1Kb)
Year
2010
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-25656

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Religions- og etikkdidaktikk [51]
Abstract
Konflikt er ofte forbundet med noe negativt, og noe man helst forsøker å unngå i så stor grad som mulig. Men konflikter er ikke uunngåelige, snarere tvert i mot; der mennesker med ulik tro og bakgrunn møtes, vil det alltid oppstå konfrontasjoner. Slik er et samfunn i utvikling. Konflikt er dermed ikke et onde, men en forutsetning for at vi skal utvikle oss. Dette kommer til uttrykk både i læreplanen og i forskning.

Denne oppgaven gjør en analyse av forekomsten av konfliktperspektiver i og mellom religioner i læreverkene brukt i RLE-faget på ungdomstrinnet. Oppgavens problemstilling er:

I hvilken grad fremstilles religiøse konfliktperspektiver, både i og mellom religioner, i lærebøkene i RLE brukt på ungdomstrinnet i den norske grunnskolen, og hvilke konfliktperspektiver er det eventuelt som trekkes frem?

Innledningsvis starter jeg med å aktualisere konflikttemaet ved å vise til enkelte saker fra media som berører elever. Jeg trekker så inn læreplanens mål som knyttes til konflikt. Videre definerer jeg konfliktbegrepet for så å se på tidligere forskning som berører konflikter i religionsundervisningen. I analysekapitlet viser jeg først hvordan lærebøkenes tekster fyller begrepsdefinisjonen fra teorikapitlet gjennom ulike perspektiver av konflikt. Deretter gir jeg en fremstilling av konflikter knyttet til de forskjellige religionene, samt en sammenligning av fremstillingene av konfliktstoff i de to læreverkene. Jeg kommenterer også kort bilder i lærebøkene som visualiserer konfliktperspektiver for elevene. En liten sammenligning av de to læreverkene blir også gjort. Avslutningsvis gir jeg en oppsummering av mine funn før jeg helt til slutt kommer med forslag til videre forskning på temaet om konflikt i RLE-faget.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy