Abstract
I denne oppgaven vil jeg prøve å finne ut hvor mye engelsk elever lærer gjennom media.
For å finne ut av dette har jeg først sett på generell læring slik den har blitt framstilt innenfor læringspsykologi og pedagogisk filosofi. Deretter så jeg på noe av forskningen innenfor læring av fremmedspråk. Til slutt så jeg på dokumentasjon om hvordan elevers engelskkunnskaper blir påvirket av media. I og med at mediehverdagen har forandret seg de siste årene dukker det opp nye problemstillinger. Hvor mye har de nye mulighetene som chatting, surfing å si for læringen av et fremmedspråk? Er det noen muligheter å finne ut dette på en forholdsvis objektiv måte?
Jeg gjennomførte flere undersøkelser. Etter en liten pilotundersøkelse for drøye to år siden, lot jeg til sammen var det 120 elever ta en spørreundersøkelse i vår og høst. I tillegg til denne tok de aller fleste en test for å sjekke hvor mye de kjente til av engelske ord, som for en stor del kommer fra filmer og musikk. Det var to grunner til dette. For det første var det for å se om elevene kjente til ord som ikke kom fra pensum. Den andre grunnen var å se om det var noen sammenheng mellom det de gjorde på testen og det de svarte i undersøkelsen.
I tillegg til spørreundersøkelsen intervjuet jeg fire elever som alle hadde utmerket seg i engelsk. Det var håp om at disse kunne komme med tilleggsinformasjon som ikke kom fram tidligere. Noe av fordelene med å ha både en kvantitativ og kvalitativ undersøkelse er at en får belyst problemstillingen fra flere sider. Faren er at ingen av
områdene blir dekket godt nok, og det hele blir for overfladisk.
Her er noe av det som kom fram i undersøkelsene:
- Elevene har svært stor tiltro til at de lærer mye fra media i fritiden.
- Media er blitt mye mer mangfoldig de siste årene, og dette gjenspeiles også i elevenes syn på læring.
- Ordforrådstestene ”beviser” på at de lærer på fritiden.
- Den samme testen viser et stort sprik i elevenes kunnskapsnivå.
- De som ble intervjuet viste komplekse læringsstrategier, og det ser ut til at i alle fall to av dem kunne engelsk før de begynte på skolen.
- Jeg burde nok ha intervjuet flere slik at jeg lettere kunne se klarere korrelasjon mellom det de svarte og det de gjorde på testen.
Noe av skolens utfordringer framover blir til å få elevene til å utnytte mulighetene media gir til å få et bedre innblikk i språk og kultur. De som har utnyttet disse mulighetene har fått veldig mye ”gratis”.