Abstract
Flere undersøkelser, deriblant PISA, har vist at barn fra ulike sosioøkonomiske grupper varierer med hensyn til leseforståelse, noe som påvirker deres fremtidige utdanningsmuligheter. Disse forskjellene fremkommer på gruppenivå og det finnes store individuelle variasjoner innenfor gruppene. Det har vært et sentralt politisk mål å utjevne slike sosiale forskjeller (St. Meld. 16). Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan sammenhengen mellom leseforståelse og sosioøkonomisk status dokumenteres i nyere forskning. Hvordan varierer den verbale interaksjonen mellom foreldre og barn i ulike sosioøkonomiske grupper? Hvilke tiltak (intervensjon) bør iverksettes for å utjevne forskjeller som skyldes sosioøkonomiske
ulikheter? Kan forskjellene i språkbruk mellom ulike sosioøkonomiske grupper settes inn i en større sammenheng som forklarer reproduksjon av ulikhetene?
Problemstillingen er belyst ved hjelp av en kvalitativ kildegransking der nyere forskningsartikler har vært kildene. Resultatene viser at barn fra høyere sosioøkonomiske grupper eksponeres for et større og mer avansert vokabular, noe som resulterer i at de selv utvikler tilsvarende gode språklige ferdigheter. Barna i disse gruppene blir dessuten oppmuntret til å snakke mer ved at foreldrene stiller
spørsmål og lytter til barnas uttalelser. Barnas interesser blir bedre ivaretatt og foreldrene stimulerer deres utvikling og forbereder dem til fremtidig skolegang, blant annet ved å lære dem effektive måter å ta mening fra tekst på. Tidligere forskning har
vist at talespråklige ferdigheter i førskolealder har sammenheng med senere lese- og skriveferdigheter.
Når man vet at barn fra lavere sosioøkonomiske grupper generelt har tilgang til et miljø som er språklig fattigere, blir det et viktig mål å sikre at alle barn får rike språklige erfaringer. Siden foreldre med lavere sosioøkonomisk status ofte ikke har tid, kunnskap eller ønske om å drive med opplæring av sine barn, blir det det
offentliges hovedansvar å sikre at alle barn får god stimulering av språket før de begynner på skolen og den formelle opplæringen starter.