Abstract
Bakgrunn for valg av tema
Under våre praksisperioder på logopedi fordypning fikk vi erfaring med logopedisk behandling i gruppe. Dette var noe vi begge fant interessant, både med tanke på logopedens rolle i en slik setting, og det fellesskapet deltakerne i gruppen følte ved å treffe andre personer som stammer. Ved forsøk på å søke etter mer kunnskap på dette feltet, fant vi ingen publiserte norske studier der det kun var fokus på gruppebehandling og stamming. Dette gjorde arbeidet med å finne problemstilling til vår undersøkelse ekstra givende.
Problemstilling og formål
Vi har valgt følgende problemstilling for vår undersøkelse:
”Hvordan opplever voksne stammere logopedisk behandling i gruppe?”
Problemstillingen er operasjonalisert i følgende forskningsspørsmål:
• Hvilke forventninger har voksne stammere til logopedisk behandling i gruppe?
• Hvordan oppleves selve logopedsettingen i gruppe?
• Hvordan opplever voksne stammere at logopedisk behandling i gruppe gir resultater som har overføringsverdi til hverdagslivet?
Metode
I denne undersøkelsen er det valgt kvalitativ metode i form av semistrukturert intervju, hvor hver enkelt av informantene ble intervjuet en og en. Våre informanter er tre voksne personer med avansert stamming, hvorav alle tre har gått lenge til logopedisk behandling i gruppe. For å belyse vår problemstilling; ”Hvordan opplever voksne stammere logopedisk behandling i gruppe?”, tok vi utgangspunkt i generell stammeteori. Deretter valgte vi å gå inn mot teori om gruppebehandling generelt, og så spesifikt inn mot logopedisk behandling i gruppe. Teorien settes da opp imot informantenes svar under intervjuene. Det har vært foretatt transkripsjon, tolkning og analyse av våre funn hvor vi har tatt utgangspunkt i teoribasert metode i kombinasjon med Grounded Theory. En slik tilnærming vil ta utgangspunkt i det empiriske datamaterialet og baseres på grunnlag av dataene fra informantene. Dalen (2004) sier om Grounded Theory at det er en tilnærming som understreker betydningen av å forankre teoriutvikling i konkret, empirisk forskningsvirksomhet. Videre vil dette si at det er informantenes egne oppfatninger og perspektiver som danner utgangspunktet for vår analyse.
Resultater og konklusjon
Funnene fra denne undersøkelsen viser at våre informanter ser på logopedisk behandling i gruppe som noe positivt. Den felleskapsfølelsen de føler ved å delta i gruppebehandling trekkes spesielt frem. Informantene hadde blant annet forventinger om å møte andre stammere i gruppen og om å bli stammefrie. Forventningene til logopedisk behandling i gruppe viser seg å endres over tid avhengig av hvilket syn informantene har på seg selv. I forhold til selve gruppesettingen viser det seg at logopedens rolle i gruppen er sentral for informantene. En kan få forståelse for at god ledelse er viktig og at det bør være en viss kontinuitet ved denne type gruppebehandling. Det blir beskrevet at informantene har nytte av å gå i gruppe for bedre å takle hverdagslige situasjoner, samtidig som de kan se en gevinst over tid, når det gjelder synet på seg selv som en person som stammer. Dette kan en se er positive ringvirkninger av logopedisk behandling i gruppe.