Abstract
Bakgrunn og formål
Oppgaven er en del av prosjektet ”ICF i spesialpedagogisk rapporterings- og utredningsarbeid” som er et samarbeidsprosjekt mellom Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og Bredtvet kompetansesenter. Formålet er å se nærmere på hvordan ICF kan benyttes i rapporterings- og utredningsarbeid i spesialpedagogisk klinikk.
Problemstilling
Hvordan, og i hvilken grad, kan beskrivelsene av funksjon og funksjonshemming og forslag til tiltak i rapporter om stemmevansker fra Bredtvet kompetansesenter presenteres ved hjelp av ICF’s klassifikasjonssystem, og hvor anvendelig er ICF som verktøy for beskrivelse av stemmevansker?
Metode
Denne undersøkelsen inneholder analyse av 25 rapporter utarbeidet ved Bredtvet kompetansesenter i 2006 og 2007. Det er benyttet både kvalitativ og kvantitativ metode ved bruk av datahjelpemidlene NUD*IST og ICF internett browser (www.kith.no).
Det er gjennomført to analyser av hver enkelt rapport, en for ”Beskrivelser av funksjon og funksjonshemming”, og en for ”Beskrivelser av forslag til tiltak”.
Resultat og konklusjon
I analysen av Beskrivelser av funksjon og funksjonshemming innenfor Kroppsfunksjoner (b) ble det benyttet 57 kategorier. I stor fra var dette kategorier som omhandlet det Stemme- og talefunksjoner.
Beskrivelsene av tiltak var ikke like omfattende, og det ble brukt 25 kategorier. Også her var Stemme- og talefunksjoner hyppigst representert.
Beskrivelser av funksjon og funksjonshemming angående Kroppsstrukturer (s) ble representert ved hjelp av 18 kategorier i, hvor Stemme- og taledannende strukturer ble beskrevet hyppigst. Innenfor beskrivelser av tiltak var det få beskrivelser, og her ble 8 kategorier benyttet.
Innenfor Aktiviteter og deltagelse framkom det færre beskrivelser enn forventet. Her ble det benyttet 21 kategorier innenfor beskrivelser av funksjon og funksjonshemming, og 8 kategorier innenfor beskrivelser av tiltak.
Miljøfaktorer var også lite representert