Abstract
Denne studien er en kartleggingsundersøkelse for å se på sammenhengen mellom hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker hos barn med Fenylketonuri (PKU), som er en medfødt arvelig stoffskiftesykdom. Sykdommen kalles heretter PKU.
Tidligere studier og uttalelser fra foreldre og fagfolk har antydet en slik sammenheng. Jeg ønsket videre å se på betydningen av vanskene i elevenes skolehverdag.
For å få økt kunnskap om sammenhengen ble følgende problemstilling valgt; ”I hvilken grad eksisterer det en sammenheng mellom hyperaktivitet/konsentrasjonsvansker hos barn med PKU – og hvilken betydning kan slike vansker ha for disse elevenes skolehverdag?”.
For å innhente informasjon benyttet jeg meg av kvantitativ metode. Vurderingsskjemaer fra foreldre og lærere til barn med PKU dannet grunnlaget for oppgavens empiri, og disse har blitt drøftet i lys av systemteori.
Datagrunnlaget omfatter vurderingsskjemaer fra 22 foreldre til barn med PKU og deres 22 kontaktlærere. Positivismen har vært tilnærmingsmåte i forhold til undersøkelsens tolkning. Utgangspunktet for analysen var å komme frem til hvorvidt barn med PKU hadde hyperaktivitet/konsentrasjonsvansker, og hvordan disse vanskene i tilfelle artet seg.
Funnene viser at mange barn med PKU sliter med tilleggsvansker som hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker spesielt. Undersøkelsen avdekker også forskjeller i vurderinger av den enkelte elev mellom skolen og hjemmet.
Oppgaven ansees som et supplement til tidligere forskning på sammenhengen mellom konsentrasjonsvansker/hyperaktivitet og elever med PKU. Funnene har interesse for pedagoger i skolen, blant annet fordi den kan gi en økt forståelse for hvordan skolen arter seg for elever med PKU, og dermed danne et grunnlag for opplæring.