Abstract
Tittel:
Tilknytning, kommunikasjon og formidlet læring.
- En analyse av helsesøsters arbeid med barn og foreldresamspill.
Bakgrunn for valg av oppgave:
Det har vært et stort fokus på det tidlige samspillets betydning for barnets senere utvikling (referert i Rye 2003). Samspillet som oppstår mellom barnet i relasjon med sine omsorgspersoner danner utgangspunktet og grunnlag for barnets utvikling både kognitivt, emosjonelt og atferdsmessig. I sammenheng med det tidlige samspillets betydning for barnets utvikling har det i senere tid vært mye fokus på tidlig intervensjon og tidlige intervensjonsstrategier i forebyggende arbeid med omsorgsgiver og barn relasjoner (Rye 2003, Hundeide 2001). Utgangspunktet for mitt prosjekt er en personlig interesse for samspillets betydning for barnets senere utvikling. Jeg har sett det som interessant å ta utgangspunkt i helsestasjonen som et naturlig sted å møte foreldre og barn for å oppdage samspillsvansker på et tidlig tidspunkt. Helsestasjonens hovedmålsetting er å styrke foreldrenes selvtillitt slik at de for tro på sin egen evne til å ta omsorg for sine barn, og unngå å skape en avhengighet i forhold til eksperthjelp. Dette oppnås ved å øke foreldrenes kompetanse i samspillet med barnet ved hjelp av det forebyggende arbeidet og behandling av allerede etablert alvorlig samspillsproblematikk (Heian og Misvær, 1994).
Hensikten med denne undersøkelsen er gjennom innsamling og analyse av dataene fra helsesøster å kartlegge helsesøsters vektlegging av tilknytning, kommunikasjon og formidlet læring i arbeid med foreldre der det foreligger en bekymring for samspillet mellom foreldre og barn.
Problemstilling: I hvilken grad vektlegger helsestasjonen tilknytning, kommunikasjon og formidlet læring i arbeid med foreldre hvor det foreligger en bekymring for samspillet mellom foreldre og barn?
Metode:
Det har blitt benyttet survey som metode i denne undersøkelsen i form av spørreskjema med lukkede svaralternativer. Undersøkelsen tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål;
I hvilken grad vektlegger helsesøster tilknytning i arbeid med foreldre hvor det foreligger en bekymring for samspillet mellom foreldre og barn?
I hvilken grad vektlegger helsesøster kommunikasjon i arbeid med foreldre hvor det foreligger en bekymring for samspillet mellom foreldre og barn?
I hvilken grad vektlegger helsesøster formidlet læring i arbeid med foreldre hvor det foreligger en bekymring for samspillet mellom foreldre og barn?
Hvordan er helsesøsters vurdering av fenomenene; tilknytning, kommunikasjon og formidlet læring?
Jeg har benyttet meg av Statistical Packages for Social Sciences (SPSS 12.0.1) til behandling og analyse av datamaterialet. I analysen benyttes hovedsakelig frekvenstabeller, bivariate korrelasjonsanalyser og Chronbach s Alpha.
Resultatene fra undersøkelsen viser at helsesøster vektlegger tilknytning, kommunikasjon og formidlet læring i stor grad i arbeid med foreldre hvor det foreligger en bekymring for samspillet mellom foreldre og barn. Allikevel skiller helsesøsters vektlegging av formidlet læring seg noe ut i forhold til tilknytning og kommunikasjon. Resultatene i undersøkelsen indikerer at det ville vært hensiktsmessig å legge bedre til rette for å observere omsorgsgiver og barn i større grad. På den måten hadde helsesøster hatt mulighet til å observere en eventuell formidling mellom omsorgsgiveren og barnet. I tilegg er begrepet formidlet læring et relativt nytt begrep som det kan være knyttet usikkerhet rundt. En generell kompetanseheving i forhold til begrepet formidlet læring og hvordan dette er mulig å få observert i praksis vil kunne bidra til å heve helsestasjonens kvalitet. En slik kvalitetsheving av helsestasjonen i forhold til omsorgsgiver og barn samspill vil ha innvirkning på barn og unges utviklingsmuligheter, og kunne bidra i forhold til positiv psykososial utvikling hos barn og unge.