Skjul metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:08:21Z
dc.date.available2013-03-12T13:08:21Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-24en_US
dc.identifier.citationRiiser, Åse Fylling. Klokere sammen.. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31395
dc.description.abstractBakgrunn for undersøkelsen, og problemstilling Mange mennesker er avhengig av langvarig, koordinert og individuelt tilpasset støtte for å kunne leve det livet de ønsker. Med henhold i dette ser en hvor betydningsfullt og avgjørende det er at en klarer å komme sammen for å kunne hjelpe personer som har behov for ulik bistand. Det er blant annet dette individuell plan skal sikre. Planen skal fungere som et samarbeidsverktøy hvor brukers helhetlige situasjon er i fokus. Planen skal videre bidra til best mulig mestrings- og funksjonsevne, samt deltagelse i samfunnet og eget liv. Med henhold til det nevnte, samt undring over hvordan et samarbeidsverktøy som individuell plan fungerer, har jeg i denne undersøkelsen tatt for meg følgende problemstilling: Hvilke momenter viser seg å være av betydning for pårørende og koordinator i arbeidet med individuell plan? Til problemstillingen ble det stilt følgende forskningsspørsmål: - Forskningsspørsmål 1: På hvilken måte sammenfaller pårørende og koordinators opplevelser rundt arbeidet med individuell plan? - Forskningsspørsmål 2: Hvordan opplever aktørene at individuell plan bidrar til et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud? - Forskningsspørsmål 3: Hvilke muligheter eventuelt hindringer/begrensninger ser aktørene i individuell plan? Metode I undersøkelsen tok jeg i bruk kvalitativt design med et semistrukturert intervju som metode. Jeg intervjuet tre pårørende og deres koordinator, hvor to av planene hadde samme koordinator. Jeg tok utgangspunkt i en fenomenologisk metodetilnærming, og analysearbeidet mitt hadde dermed utgangspunkt i fenomenologien. Analysen førte til fire ulike temaer: Felles ansvar, men ulike roller, Brukermedvirkning, Samarbeid mellom aktørene, og Plandokumentet- individuell plan. Dette er temaer som kan sies å representere de momenter som viste seg å være av betydning for pårørende, og koordinator i arbeidet med individuell plan. Resultater Felles ansvar, men ulike roller kan sies å vise til hvordan pårørende og koordinators opplevelser sammenfaller (forskningsspørsmål 1). Både pårørende og koordinatorene setter stor pris på hverandre, og gir uttrykk for betydningen av hverandres roller. De har et felles ansvar når det kommer til ivaretagelse av planen hvor brukers behov er i fokus. Deres ulike roller gjør at de ser bruker på ulike måter, og slik klarer de å ivareta brukers helhetlige behov. Utfordringene kan en finne i deltagelse fra de andre aktører, og den store betydningen koordinatorrollen viser seg å ha for arbeidet med individuell plan. En kan antyde en personavhengighet i den individuelle planen. Videre kan en også antyde at deltagelse, respekt og engasjement fra pårørende og koordinator vil være avgjørende for hvordan individuell plan fungerer, og for dens muligheter. Temaene Samarbeid mellom aktørene, og Brukermedvirkning kan sies å vise til hvordan individuell plan kan bidra til et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud (forskningsspørsmål 2). Samarbeidet fører til at brukers ulike behov blir ivaretatt, da en samler et faglig hjelpeapparat rundt bruker. En kan antyde at ikke alle aktørene er like enkle å samarbeide med, og at det kan oppstå et sprik mellom hva hjelpeapparatet og pårørende mener er tilstrekkelig. Det viste seg derimot at et samarbeid som fungerer, kan romme diskusjoner. Brukermedvirkning er i fokus hos samtlige informanter. Det er de som representerer bruker i planen, og det viste seg at brukermedvirkning blir ivaretatt av pårørende og koordinator. Pårørende kjenne bruker best, mens koordinator ser brukers behov med profesjonelle øyne. Det viste seg også at brukermedvirkning kan være en utfordring for begge parter, med tanke på at en ikke alltid kan være sikker på hva bruker ønsker. Utfordringene kan møtes ved at pårørende og koordinator prøver å se verden fra brukers øyne. Temaet Plandokumentet- individuell plan kan være med på å vise til muligheter og eventuelle hindringer/begrensninger en kan finne i individuell plan (forskningsspørsmål 3). Fremtiden og muligheten til individuell plan kommer frem ved at samtlige av informantene anbefaler planen. Det kan vise seg at det at planen er enkel og oversiktlig er med på gi støtte, og hjelp i hverdagen. En annen ting som kom frem var enighet over forankring av planen i opplæringsloven og barnehageloven. En kan antyde at dette kan være med på å fremme betydningen av individuell plan, samt dens lovmessighet. Planen hjelper pårørende og bruker, samtidig som en av informantene trekker frem utfordringer med hvem som får utarbeidet individuell plan, og i hvilken grad en alltid trenger det.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKlokere sammen. : Et innblikk i pårørende og koordinators opplevelse av arbeidet med individuell plan.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-11-30en_US
dc.creator.authorRiiser, Åse Fyllingen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Riiser, Åse Fylling&rft.title=Klokere sammen.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27965en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo124502en_US
dc.contributor.supervisorHalvor Bjørnsruden_US
dc.identifier.bibsys114900671en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31395/2/Masteroppgavenxixspesialpedagogikk.x2011.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata