Abstract
Problemområdet/Problemstilling:
Barnehagesektoren er i fokus om dagen, og det bevilges store summer for å heve kvaliteten i barnehagene. Et av områdene som det jobbes mye med er barns medvirkning. Dette ser vi både i den reviderte rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og den nye loven om barnehager. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke grensesetting og medvirkning fra barnas ståsted. Jeg vil derfor undersøke hvordan noen femåringer i en barnehage i Oslo ser på forholdet mellom andreregulering og egenregulering.
Metode:
Oppgaven er en kvalitativ studie av de eldste barnas syn på medbestemmelse og grensesetting i en barnehage i Oslo kommune. Utgangspunktet har vært å få frem barnas subjektive erfaringer, opplevelser og refleksjoner rundt tre gitte situasjoner i barnehagen som kan være konfliktfylte. I tillegg til at barna har fått muligheten til å uttrykke seg noe mer generelt i forhold til medbestemmelse og grensesetting. Hovedvekten er lagt på barns egne opplevelser og erfaringer med ytre- og indre styring. Jeg har valgt å fokusere på barnehagen som arena og avgrense oppgaven til de eldste barna.
Kvalitativt forskningsintervju er metoden jeg har benyttet for å samle inn data til min undersøkelse. Jeg har intervjuet åtte barn, som alle er fem år gamle.
Data/kilder:
Det empiriske materialet i denne oppgaven er basert på semistrukturerte intervjuer av åtte femåringer i en barnehage i Oslo kommune.
Resultater:
Funnene i undersøkelsen indikerer at barn i femårsalderen kan synes å ha problemer med og artikulere sitt syn på medbestemmelse og grensesetting i barnehagen. Dersom dette skulle vise seg å være et generelt trekk, er det i seg selv interessant i forhold til intensjonene om barns medbestemmelse i barnehagen. Barna synes i svært stor utstrekning å ha akseptert barnehagens eksisterende forhold mellom andreregulering og egenregulering. Det kan se ut som barns medbestemmelse i grensesettingsspørsmål på barnehagefeltet ikke bare er et spørsmål om hva barna selv ønsker, men at de voksne også legger til rette for barnas medbestemmelse.