Abstract
Denne teksten omhandler undervisningsevaluering. I teksten tar jeg for meg hvordan didaktisk relasjonstenkning og tilhørende modell kan være et verktøy for lærernes arbeid med undervisningsevaluering. Dette blir så supplert ved hjelp av virksomhetsteoriens prinsipp om ekspansiv læring. Bakgrunnen for teksten, er å se om ekspansiv læring kan utdype og videreutvikle didaktisk relasjonstenkning som evalueringsverktøy. Følgende problemstillinger søkes besvart:
•Hva kjennetegner forholdet mellom didaktisk relasjonstenkning som evalueringsverktøy, og ekspansiv læring?
•Hvordan kan ekspansiv læring supplere didaktisk relasjonstenkning som evalueringsverktøy
Metode/Kilder
Teksten er et teoretisk bidrag hvor det virksomhetsteoretiske prinsippet ekspansiv læring belyser didaktisk relasjonstenkning som evalueringsverktøy. Sentrale bidragsytere fra disse to tradisjonene er blitt særlig vektlagt i utvalget av teori. De to teoretiske tradisjonene vil ikke presenteres i sin helhet, men jeg har forsøkt å vektlegge de utdragene som er mest relevante for tekstens tematikk. Tematikken ligger tett opp mot den praktiske gjennomføringen av lærers evaluering, og teksten må leses som et bidrag ment å gi noen indikasjoner på hvordan vi kan utvikle undervisningsarbeidet ved å utvikle undervisningsevalueringen.
Resultater/Hovedkonklusjoner
Oppgaven belyser nødvendigheten av å ha et teoretisk verktøy i arbeidet med undervisningsevaluering. Didaktisk relasjonstenkning, med sin vektlegging av didaktiske kategorier (mål, faginnhold, didaktiske forutsetninger, læringsaktiviteter og evaluering) og relasjonen mellom disse, tjener som et slikt verktøy.
De ulike kategoriene i denne didaktiske tilnærmingen utgjør således et rammeverk lærerne kan benytte i evalueringsarbeidet. Didaktisk relasjonstenkning legger også opp til at lærerne må være kritisk i forhold til valg didaktiske kategorier. Likevel synes denne tilnærmingen å vektlegge eventuelle brudd med eller utskiftninger av disse i noe liten grad. Refleksjoner over bruken av disse kategoriene beskrives altså som viktig, men følges ikke tilstrekkelig opp teoretisk. Dette utgjør bakgrunnen for den teoretiske analysen med virksomhetsteoriens ekspansiv læring.
Ekspansiv læring vil her si at subjektet, eller aktørene i virksomheten stiller spørsmål ved de artefaktene som benyttes i det objektorienterte arbeidet. I oppgaven vil lærerkollegiet utgjøre dette subjektet. Didaktisk relasjonstenkning tjener i denne teksten som et sådant artefakt i evalueringsarbeidet, hvor utvikling av undervisningen utgjør objektet. Om dette artefaktet ikke løser de motsetningene som oppstår i undervisningsarbeidet i tilstrekkelig grad, synes det hensiktsmessig å se på hvordan ekspansiv læring kan bidra i så måte.
Ekspansiv læring beskrives sådan som en systematisering av en prosess for potensiell rekonseptualisering av de didaktiske artefaktene, slik disse er beskrevet i didaktisk relasjonstenkning som evalueringsverktøy.