Abstract
Hensikten med denne studien er å tydeliggjøre en del av psykiatriske sykepleieres pedagogiske virksomhet.
Bakgrunnen for valg av dette temaet er forskning som viser at sykepleieres pedagogiske arbeid er for dårlig. Til tross for at pedagogisk arbeid alltid har vært en del av sykepleiernes
virksomhet, så er pedagogisk kunnskap og kompetanse utydelig både i utdanningene og i arbeidslivet.
Jeg velger å tydeliggjøre en del av psykiatriske sykepleieres pedagogiske virksomhet, deres ”didaktiske tenkning”. Det er den tenkningen som går forut for handlinger og representerer det pedagogiske handlingsgrunnlag. ”Didaktisk tenkning” er kunnskap og forståelse om læring og tilrettelegging for læring. Dette er sentrale områder innenfor pedagogikkens praksisteori, didaktikk. Bakgrunnen for at jeg velger å undersøke og tydeliggjøre ”didaktisk tenkning”, er forsknings om sier at sykepleiere må utvikle ”didaktisk tenkning” for å kunne utøve sitt pedagogiske arbeid på en tilfredsstillende måte.
Oppgavens problemstilling er ”Hva kjennetegner psykiatriske sykepleieres pedagogiske handlingsgrunnlag?”
Tydeliggjøring av et fenomen handler om å få det beskrevet, gransket, forstått og vurdert av andre. Slik kan fenomenet påvirkes, endres, forbedres, eller kvalitetssikres. Min problemstilling tilsier en kvalitativ tilnærming, da det er kjennetegn ved det pedagogiske
handlingsgrunnlaget jeg ønsker å studere. For å finne svar på problemstillingen tar jeg utgangspunkt i psykiatriske sykepleieres beskrivelser av sitt praktiske pedagogiske arbeid. Disse beskrivelsene danner grunnlag for å finne frem til deres ”didaktiske tenkning”. Ved å forklare deres ”didaktiske tenkning” med psykiatrisk sykepleieteori, kommer jeg frem til en teoretisk forståelse av deres tenkning. Denne forståelsen sammenholdes med didaktisk teori, slik at likheter og forskjeller mellom psykiatriske sykepleieres ”didaktiske tenkning” og didaktisk teori tydeliggjøres. Slik finner jeg frem til hva som kjennetegner deres pedagogiske handlingsgrunnlag.
Min konklusjon er en oppsummering av kjennetegn som viser hvordan psykiatriske sykepleiere tenker om læring, og tilrettelegging for læring. Kjennetegnene representerer deres didaktiske kunnskap og forståelse, og er grunnlaget for handlinger og valg i det pedagogiske
arbeidet de utøver.