Abstract
Sammendrag
Studien beskriver læringsteori fra et sosiokulturelt perspektiv. Den tar opp betydningen av kontekst i læringssammenheng. Den peker på at læring er et sosialt foretak, at mening skapes mellom individer. Studien legger vekt på språket og kommunikasjonens betydning for læring, at det bør få konsekvenser for kommunikasjonsformer i klasserommet, og konsekvenser for mediering. Den vektlegger at læring er deltagelse i praksisfellesskap, fordi læring er distribuert. Mennesket er virksomt og lærer gjennom sin virksomhet.
Studien beskriver undersøkelseslandskap som en måte å legge til rette for matematikklæring som kan være en variasjon til ”tradisjonelle” arbeidsformer i faget. Undersøkelseslandskapet inviterer elevene til læringsaktivitet gjennom tematisk tilnærming eller iscenesettelse. Læringsaktivitetene er undersøkende, drøftende og samarbeidende. Studien viser at de didaktiske momentene fra læringsteorien dekkes av undersøkelseslandskapet.
Et matematikkprosjekt tolkes og beskrives, teksten kalles tannfellingsteksten. Den analyseres i lys av læringsteori og teori om undersøkelseslandskap. Analysearbeidet frembringer seks hovedperspektiv fra matematikkprosjektet. Prosjektet trer tydeligere frem gjennom analysen, samtidig som analysen utvikler begrepet undersøkelseslandskap.
Analysen utvikler begrepet undersøkelseslandskap slik at det kan føres inn i en ny kontekst; matematikkvanskefeltet. Det er vanskelig å beskrive matematikkvanskefeltet. Det fins sprikende forskning å hente informasjon fra. Det fins mange utfordringer, spesielt hva angår inkludering. Studien fremhever undersøkelseslandskapets muligheter til å endre holdninger til matematikkvanskene og variere tiltakene.