Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:58:37Z
dc.date.available2013-03-12T12:58:37Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-29en_US
dc.identifier.citationØstberg, Sissel. Språklig innhold i norske barnehager. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30588
dc.description.abstractTabors, Snow og Dickinson(2001) sine undersøkesler viser at det er en sammenheng mellom barnas språkferdigheter i førskolealder og senere leseferdigheter. Resultatene viser også at en barnehage som tilbyr barna et adekvat språkstimulerende miljø kan kompensere for de barna som ikke møter dette hjemme. I Norge i dag tilbringer nærmere nitti prosent av alle barn under skolepliktig alder hverdagen sin i en barnehage. Det kan derfor være svært interessant å undersøke hvilke språkferdigheter i førskolealder som gir barna grunnlag for å bli gode lesere, og hvilke forutsetninger barnehagene har for å skape et adekvat språkstimulerende miljø. Undesøkelsene viser at det er slik som fonologisk bevissthet, vokabular og alfabetkunnskap, som har betydning for barnas leseutvikling i skolen. Resultatene fra denne litteraturstudien viser at det kan se ut til at slik som Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver kanskje har vage formuleringer relatert til språkinnhold og arbeidsmetoder i barnehagene, noe som kanskje kan resultere i forskjellig innhold i barnehagene. I tillegg viser undersøkelser at det mangler førskolelærere, samt at det kan se ut til at det er et potensial i barnehagene til å arbeide mer bevisst med utvikling av slik som barnas vokabular. Det kan derfor se ut til at ikke alle barne møter et adekvat språkstimulerende miljø i sin barnehagehverdag.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSpråklig innhold i norske barnehager : Tidlig innsats gir barna grunnlag for å leseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-03-19en_US
dc.creator.authorØstberg, Sisselen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Østberg, Sissel&rft.title=Språklig innhold i norske barnehager&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29122en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo125855en_US
dc.contributor.supervisorElena Tkachenkoen_US
dc.identifier.bibsys120874059en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30588/1/Sisselsxmasteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata