dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:58:37Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:58:37Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2011-05-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Østberg, Sissel. Språklig innhold i norske barnehager. Masteroppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30588 | |
dc.description.abstract | Tabors, Snow og Dickinson(2001) sine undersøkesler viser at det er en sammenheng mellom barnas språkferdigheter i førskolealder og senere leseferdigheter. Resultatene viser også at en barnehage som tilbyr barna et adekvat språkstimulerende miljø kan kompensere for de barna som ikke møter dette hjemme. I Norge i dag tilbringer nærmere nitti prosent av alle barn under skolepliktig alder hverdagen sin i en barnehage. Det kan derfor være svært interessant å undersøke hvilke språkferdigheter i førskolealder som gir barna grunnlag for å bli gode lesere, og hvilke forutsetninger barnehagene har for å skape et adekvat språkstimulerende miljø.
Undesøkelsene viser at det er slik som fonologisk bevissthet, vokabular og alfabetkunnskap, som har betydning for barnas leseutvikling i skolen. Resultatene fra denne litteraturstudien viser at det kan se ut til at slik som Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver kanskje har vage formuleringer relatert til språkinnhold og arbeidsmetoder i barnehagene, noe som kanskje kan resultere i forskjellig innhold i barnehagene. I tillegg viser undersøkelser at det mangler førskolelærere, samt at det kan se ut til at det er et potensial i barnehagene til å arbeide mer bevisst med utvikling av slik som barnas vokabular. Det kan derfor se ut til at ikke alle barne møter et adekvat språkstimulerende miljø i sin barnehagehverdag. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Språklig innhold i norske barnehager : Tidlig innsats gir barna grunnlag for å lese | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-03-19 | en_US |
dc.creator.author | Østberg, Sissel | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Østberg, Sissel&rft.title=Språklig innhold i norske barnehager&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-29122 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 125855 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Elena Tkachenko | en_US |
dc.identifier.bibsys | 120874059 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30588/1/Sisselsxmasteroppgave.pdf | |